بررسی موانع  اقدام پژوهی از دیدگاه معلمان مرد و زن مقطع ابتدایی

مقدمه:

تحقیقات در جامعه امروزی اساس و زیربنای تصمیم گیری و برنامه ریزی برای بسیاری از امور به شمار می رود. در ساختار اموزش و پرورش نیز اعتماد به تحقیقات و نتایج پژوهش ها  می تواند  برای مسئولان این حوزه مفید تلقی گردد. در این میان اهمیت اطلاعات و یافته های علمی مبتنی بر تحقیقات در سالهای اخیر در کشورمان رو به افزایش بوده است.

امروزه اطلاعات آنچنان برحيات علمي، آموزشي، سياسي، فرهنگي، صنعتي و اقتصادي انسان ها تاثير گذاشته است كه نمي توان از آن غفلت نمود. اطلاعات منبع اصلي تصميم گيري بوده و تصميم گيري به موقع و درست به اطلاعات مناسب و صحيح بستگي دارد و عدم دسترسي به آن خود سبب خسارت هاي اقتصادي و مالي فراوان مي باشد.

امروزه اطلاعات به عنوان يكي از منابع توليد در كنار عواملي چون كار و زمين و سرمايه قرار گرفته است و نيز اطلاعات عامل اصلي كسب قدرت است و تسلط واقعي، تسلط اطلاعاتي است(بهشتيان، 1379).

تلاش بی وقفه و گسترده براي كسب دانش و آگاهي بيشتر، دوره كنوني را به عصر انفجار اطلاعات تبديل كرده است. علت اطلاق اصطلاح عصر اطلاعات به دوره حاضر،گسترش میزان اطلاعات وسرعت تبادل آنها از طریق محمل های اطلاعاتی مختلف میباشد. اصطلاح «انقلاب اطلاعاتي» كه در دهه هاي پاياني قرن بيستم وارد فرهنگ لغات مردم جهان شد و هر روز ابعاد تازه تري به خود گرفت، حاكي از گذر جامعه جهاني از مرحله صنعتي به مرحله اطلاعاتي يا رسيدن به جامعه اطلاعاتي است. اين جامعه نوين كه با سرعت افسانه اي به طي مراحل توسعه و تكامل خود مشغول است، مديون صنعت اطلاعات است. (غلام زاده،1377)

در این میان ورود عرصه های تحقیقاتی و پژوهشی به اموزش و پرورش  توام با رشد تکنولوژیها و فناوری ها از رشد شتابان و سریعی برخوردار شده است. لذا در سالهای اخیر معلمان سعی نموده اند تا با فراگیری روش های تحقیق  و به کار گیری انها هم در تدریس و نیز در انجام پژوهش های خود ، قدم های مهمی را برای توسعه اموزش و پرورش مبتنی بر تحقیق بردارند. روش اقدام پژوهی از جمله روش های کیفی است که در سالهای اخیر در سیستم های اموزش و پرورش و نظام های اموزشی از جایگاه خوبی برخوردار شده است. اگرچه به کار گیری روش اقدام پژوهی در ساختار اموزش و پرورش کشورمان تازه و جدید می باشد اما به نظر می رسد پتانسیل و ظرفیتهای خوبی در سطح معلمان و مدیران مدارس برای اجرا و طراحی تحقیقات مبتنی بر اقدام پژوهی در کشورمان وجود دارد.  نظر به اهمیت این روش  و لزوم اشنایی معلمان با این متد ، در این فصل به این موضوع پرداخته شده است.

در این فصل محقق ابتدا به تعریف پژوهش و تحقیق پرداخته است. ضمنا به بررسی تاثیر پژوهش در ساختار آموزش و پرورش اشاره شده است. در این فصل همچنین محقق سعی نموده است تا به بررسی مفهوم اقدام پژوهی بپردازد. در ادامه به روش اقدام پژوهی و چگونگی انجام ان اشاره شده است. علاوه بر این در فصل حاضر محقق تلاش نموده است تا به بررسی موانع و چالشهای موجود در زمینه اقدام پژوهی بپردازد. در انتهای این فصل سعی شده است تا به بررسی سوابق و پیشنه تحقیق در داخل و خارج اشاره گردد.