ناسازگاری دانش آموزان، یکی از مسائلی است که معمولاً معلمان با آن مواجه هستند. یکی از عوامل بازدارنده در امر تحصیل، اختلالات رفتاری میباشد. معلّمان در برابر اختلالات رفتاری، به شکلهای متفاوتی از خود عکس العمل نشان میدهند. برخی از معلّمان آنان را به شدّت سرکوب میکنند. بعضی از معلمان، در مقابل آنان کوتاه میآیند؛ بعضی دیگر آنان را به حال خود رها میکنند. امّا واقعیت این است که در این حالت مشکل ادامه خواهد یافت و مشکلات دیگری نیز به دنبال خواهد آورد. به نظر میرسد راه منطقی این است که وقتی مشکلی در کلاس پیش میآید؛ بهتر است ابتدا آن مشکل شناسایی شود سپس به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد. بعد از آن راه حلهایی جهت رفع مشکل پیدا کرده و به صورت عملی آن مسئله رفع گردد. برای این منظور از روش تحقیق اقدام پژوهی استفاده کردم من که دبیر علوم بودم با کمک مدیر و مشاور و با دعوت از اولیای دانشآموز و طی چندین جلسه بحث و گفتگو، فعال کردن دانش آموزدر مدرسه و با دادن مسئولیت دادن به وی، تماس با والدین، اجازه منع نگاه کردن به فیلمهای خشن و خشونت بار، آموزش درمانی توانستیم رفتار دانش آموز را اصلاح کرده و تا حد ممکن دانش آموز آرام، مودب و مسئولیت پذیر شد و با همکلاسی و اطرافیان خود سازگار شد.