امروزه آموختن علوم تجربی همچون سوادآموزی و حساب كردن امری اساسی و ضروری است كه با زندگی روزمره ما در ارتباط است و با پیشرفت تكنولوژی اهمیت آن بیشتر شده است. فراگیری علوم تجربی به كودكان كمك می كند تا روش های شناخت دنیای اطراف خود را بهبود بخشند. برای این منظور آنها باید مفاهیمی كسب كنند كه به آن ها كمك كند تا تجارب خود را با یكدیگر مرتبط سازند. تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی به عنوان یکی از مهمترین کتاب های آموزشی به خصوص ابتدایی می تواند ما را از ویژگی های این کتاب آگاه سازد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی از لحاظ بعد ظاهری و محتوایی کتاب انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. در این پژوهش ساختار ظاهری و محتوایی کتاب به طور کامل بررسی گردیده و پیشنهاداتی در رابطه با بهبود آن ارائه شده است.