درس ادبیات یکی از مهمترین درسهای دانش آموزان محسوب میشود. به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با روح و روان و ابعاد عاطفی و احساسی دانش آموزان دارد، بسیاری میل، انگیزه و گرایششان برای فراگیری ادبیات زیاد است اما به دلیل وجود لغاتی سخت و دشوار که درک و دریافت آنها فراتر از سطح درک دانش آموزان است کار را برای آنها دشوار کرده و حتی گاهی ممکن است باعث بی انگیزگی در آنها شود و دستیابی به آن را برای خود امری محال تلقی کنند . برخی دیگر از دانش آموزان هیچ علاقهای به این درس ندارند؛ چه بسا برخی از موارد فوق الذکر، بیعلاقهگی را دو چندان میکند. پژوهش حاضر سعی بر آن دارد که راهکارهای را ارائه داده تا معلم بتواند با استفاده از این راهکارها دانش آموزان را به درس ادبیات علاقهمند کرده و آنها را از یکنواختی کلاس رهانیده و با تنوعات در آنها ایجاد انگیزه و علاقه کند. به طوری که در رویکرد جدید که مد نظر پژوهش حاضر است، آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموز محور است و معلم نقش راهنما و هدایتگر را در امر تدریس و آموزش ایفا میکند، القای مطالب به تنهایی کفایت نمیکند، زیرا در تدریس باید هر دو عنصر فعال باشند و با مشارکت هم به اهداف مطلوب دست یابند و فرایند یاددهی و یادگیری را درعرصه عمل به اثبات برسانند. در نتیجهی این عمل اقدام پژوهی، بسیاری از مشکلات و موانع پیشرفتی و علل بیانگیزگی دانش آموزان در درس ادبیّات فارسی را شناسایی وسعی در بهبود آن داریم.
همچنین می توانید محصولات مشابه زیر را نیز خریداری کنید:
چگونه توانستم بی انگیزگی دانش آموزان را به درس تاریخ برطرف کنم
چگونه توانستم مشکلات جمع شانه ای دانش آموزان پایه اول را بهبود بخشم
چگونه توانستم پرخاشگری را در کلاس برطرف کنم
چگونه توانستم مفهوم جمع و الگویابی ریاضی را به دانش آموزان پایه ی دوم آموزش دهم؟
چگونه توانستم بی انگیزگی دانش آموزان را به درس تاریخ برطرف کنم
چگونه توانستم تاثیر آموزش مجازی را بر عملکرد تحصیلی دانش آموزانم را در دوران کرونا بهبود بخشم
چگونه تواستم مشکل ناسازگاری دانش آموزام را در کلاس برطرف سازم
حل مشکل املا و توانایی جانشین کردن صحیح نوشتاری حروف در دانش آموزم
چگونه می توانم دانش آموزان را به نمازخواندن علاقه مند کنم؟
بررسی موانع اقدام پژوهی از دیدگاه معلمان مرد و زن مقطع ابتدایی
اقدام پژوهی چگونه توانستم در دانش آموزانم حفظ محیط زیست و صرفه جویی در منابع آب را نهادینه کنم