مبانی نظری کشور مبدا

در دوران جهانی شدن، مصرف­کنندگان از بحران­های صنعت در سراسر جهان آگاه هستند و براین اساس درک خود را از کشورهای مختلف توسعه می­دهند. هنگامی­که مصرف­کنندگان، یک بحران در سطح صنعت را با یک کشور مبدأ مرتبط می­کنند، درواقع علل بحران را به  نهادها نسبت می­دهند و اعتماد به سیستم نهادی آن کشور را کاهش می­دهند (لاوفر و وانگ[1]، 2018؛ گائو[2] و همکاران، 2015). شرکت­ها و نهادهای قدرتمند به نفع مصرف­کنندگان عمل می­کنند زیرا آن­ها عملکرد شرکت را در یک کشور خاص محدود می­سازند و کیفیت و ایمنی محصولات را کنترل می­کنند. از آن­جایی­که مؤسسات بسته به کشور متفاوت هستند نشانه­های کشور مبدأ به­عنوان نماینده­ای برای کیفیت سازمانی عمل می­کند و استنباط مصرف­کنندگان را در مورد روش­های تجاری شرکت­ها و براین اساس در مورد کیفیت محصول راهنمایی می­کند (بل و کوپر[3]، 2018). بنابراین یک دیدگاه سازمانی با ارزیابی چگونگی اتخاذ روش­های کشور مبدأ برای ارزیابی محصولات تولیدشده از کشورهای باکیفیت سازمانی خوب در هنگام مواجهه با ریسک سیستماتیک، تأثیر کشور مبدأ را بیش­تر منعکس می­کند. تحقیقات اخیر نشان می­دهد که مصرف­کنندگان از نشانه­های کشور مبدأ برای کمک به انتخاب محصولاتی استفاده می­کنند که در هنگام مواجهه با بحران­های آسیب رساندن به محصولات داخلی، از کنترل سازمانی دقیق عبور کرده­اند. با این وجود، جهانی­سازی شناسایی کیفیت و کنترل نهادی خوب از طریق نشانه­های کشور مبدأ را پیچیده­تر کرده است زیرا زنجیره­های ارزش جهانی تغییراتی را در مبدأ برند و کشور سازنده ایجاد می­کنند که به ارتباط محصولات با مجموعه­های متعددی از مؤسسات و سازمان­ها منجر می­شود (چن[4] و همکاران، 2020).

اثرات کشور مبدأ در ادبیات به روش­های مختلفی تعریف شده است. بسیاری از محققان تصویر کشور را به دو جنبه مختلف طبقه­بندی کرده­اند: تصویر کلان کشور یا بُعد کشور و تصویر خرد کشور یا بُعد محصول. مفهوم تصویر کلان کشور یا بُعد کشور به جز محصولات آن کشور به همه چیز مرتبط با آن کشور و ساکنان آن یعنی هویت فرهنگی، شرایط و فضای سیاسی، تاریخ، مردم، توسعه اقتصادی و فناوری اشاره می­کند. تصویر خرد کشور یا بُعد محصول نیز به عنوان درک یک دسته­بندی خاص محصول ساخته­شده در یک کشور خاص با اشاره به کلیشه­های مربوط به آن کشور تعریف شده است (ویجاراناکورن و شانون، 2017). بنابراین این مفاهیم کلان و خرد تصویر کشور، موارد مختلفی را مورد بررسی قرار می­دهد. تصویر کلان درواقع بر تصویر کشور متمرکز است ولی تصویر خرد بیش­تر بر جنبه تصویر محصولات ساخته­شده در برخی از کشورها تأکید می­کند. تصاویر کشورها بسیار متفاوت است. ناگاشیما (1970)، یکی از محققان و پیشگامان در این زمینه، تصویر کشور مبدأ را «تصویر و شهرتی تعریف کرده است که تجار و مصرف­کنندگان آن را به محصولات یک کشور خاص وصل می­کنند». تصویر کشور مبدأ توسط مؤلفه­هایی مانند محصولات نماینده، ویژگی­ها و مشخصات ملی، پیشینه اقتصادی و سیاسی ایجاد شده و نشان­دهنده مجموعه­ای از باورهای توصیفی و اطلاعاتی درباره محصولات است که یک فرد ممکن است نسبت به یک کشور معین داشته باشد. تأثیرات تصویر کشور مبدأ بر رفتار مصرف­کننده در کشورهای مختلف به­دلیل تفاوت در عوامل اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و  سایر عوامل متفاوت می­باشد (مرابت، 2020).

 


[1] . Laufer & Wang

[2] . Gao

[3] . Bell & Cooper

[4] . Chen