
در دوران جهانی شدن، مصرفکنندگان از بحرانهای صنعت در سراسر جهان آگاه هستند و براین اساس درک خود را از کشورهای مختلف توسعه میدهند. هنگامیکه مصرفکنندگان، یک بحران در سطح صنعت را با یک کشور مبدأ مرتبط میکنند، درواقع علل بحران را به نهادها نسبت میدهند و اعتماد به سیستم نهادی آن کشور را کاهش میدهند (لاوفر و وانگ[1]، 2018؛ گائو[2] و همکاران، 2015). شرکتها و نهادهای قدرتمند به نفع مصرفکنندگان عمل میکنند زیرا آنها عملکرد شرکت را در یک کشور خاص محدود میسازند و کیفیت و ایمنی محصولات را کنترل میکنند. از آنجاییکه مؤسسات بسته به کشور متفاوت هستند نشانههای کشور مبدأ بهعنوان نمایندهای برای کیفیت سازمانی عمل میکند و استنباط مصرفکنندگان را در مورد روشهای تجاری شرکتها و براین اساس در مورد کیفیت محصول راهنمایی میکند (بل و کوپر[3]، 2018). بنابراین یک دیدگاه سازمانی با ارزیابی چگونگی اتخاذ روشهای کشور مبدأ برای ارزیابی محصولات تولیدشده از کشورهای باکیفیت سازمانی خوب در هنگام مواجهه با ریسک سیستماتیک، تأثیر کشور مبدأ را بیشتر منعکس میکند. تحقیقات اخیر نشان میدهد که مصرفکنندگان از نشانههای کشور مبدأ برای کمک به انتخاب محصولاتی استفاده میکنند که در هنگام مواجهه با بحرانهای آسیب رساندن به محصولات داخلی، از کنترل سازمانی دقیق عبور کردهاند. با این وجود، جهانیسازی شناسایی کیفیت و کنترل نهادی خوب از طریق نشانههای کشور مبدأ را پیچیدهتر کرده است زیرا زنجیرههای ارزش جهانی تغییراتی را در مبدأ برند و کشور سازنده ایجاد میکنند که به ارتباط محصولات با مجموعههای متعددی از مؤسسات و سازمانها منجر میشود (چن[4] و همکاران، 2020).
اثرات کشور مبدأ در ادبیات به روشهای مختلفی تعریف شده است. بسیاری از محققان تصویر کشور را به دو جنبه مختلف طبقهبندی کردهاند: تصویر کلان کشور یا بُعد کشور و تصویر خرد کشور یا بُعد محصول. مفهوم تصویر کلان کشور یا بُعد کشور به جز محصولات آن کشور به همه چیز مرتبط با آن کشور و ساکنان آن یعنی هویت فرهنگی، شرایط و فضای سیاسی، تاریخ، مردم، توسعه اقتصادی و فناوری اشاره میکند. تصویر خرد کشور یا بُعد محصول نیز به عنوان درک یک دستهبندی خاص محصول ساختهشده در یک کشور خاص با اشاره به کلیشههای مربوط به آن کشور تعریف شده است (ویجاراناکورن و شانون، 2017). بنابراین این مفاهیم کلان و خرد تصویر کشور، موارد مختلفی را مورد بررسی قرار میدهد. تصویر کلان درواقع بر تصویر کشور متمرکز است ولی تصویر خرد بیشتر بر جنبه تصویر محصولات ساختهشده در برخی از کشورها تأکید میکند. تصاویر کشورها بسیار متفاوت است. ناگاشیما (1970)، یکی از محققان و پیشگامان در این زمینه، تصویر کشور مبدأ را «تصویر و شهرتی تعریف کرده است که تجار و مصرفکنندگان آن را به محصولات یک کشور خاص وصل میکنند». تصویر کشور مبدأ توسط مؤلفههایی مانند محصولات نماینده، ویژگیها و مشخصات ملی، پیشینه اقتصادی و سیاسی ایجاد شده و نشاندهنده مجموعهای از باورهای توصیفی و اطلاعاتی درباره محصولات است که یک فرد ممکن است نسبت به یک کشور معین داشته باشد. تأثیرات تصویر کشور مبدأ بر رفتار مصرفکننده در کشورهای مختلف بهدلیل تفاوت در عوامل اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و سایر عوامل متفاوت میباشد (مرابت، 2020).
[1] . Laufer & Wang
[2] . Gao
[3] . Bell & Cooper
[4] . Chen