
مبتنی بر مطالعات صورت پذیرفته، علیرغم تلاش بالای بازاریابان در جهت درگیرسازی کاربران گوشیهای همراه با تبلیغات بر روی گوشیهای هوشمند، بروز رفتارهای اجتناب و یا نادیدهانگاری تبلیغات[1]رفتاری شایع در میان افراد میباشد. به واقع امروزه بیشتر مشتریان در زمان روبرو شدن با تبلیغات موبایلی یا فوراً پیام را نادیده انگاشته و یا تلاش میکنند از طریق نصب برنامههای بلاک کننده، جلوی ارسال هرزنامههای بیشتر را بگیرند (کیم و لی[2]، 2018). از سوی دیگر با همهگیری گوشیهای هوشمند در سرتاسر جهان و البته کشورهای روبهتوسعهای چون ایران، برنامههای کاربردی و تبلیغات در درون چنین برنامههایی روندی رو به رشد به خود گرفته و به دلیل نوپا بودن این تبلیغات، پژوهشها در حیطه واکنشهای رفتاری نسبت به تبلیغات درونبرنامهای و بهطور خاص بروز رفتارهای اجتناب از تبلیغات درونبرنامهای به شدت محدود و جوان میباشد (شروع این مطالعات مبتنی بر بررسیها از سال 2015 است). به همین دلیل مسئله چیستی بروز رفتارهای اجتناب از تبلیغات در برنامههای کاربردی گوشیهای هوشمند موضوعی عملاً نامکشوف بوده و صرفاً علل و عوامل معدودی در زمینه بروز واکنشهای عاطفی، شناختی و رفتاری نسبت به تبلیغات درونبرنامهای گوشیهای هوشمند شناسایی گردیده است.
تبلیغات یکی از گستردهترین حوزههای سیستمهای بازاریابی تلقی میشود. اهمیت تبلیغات تا آن حد است که در ذهن عوام مردم واژه بازاریابی با تبلیغات مترادف شده است. هر ساله میلیاردها دلار صرف تبلیغات در رسانههای مختلف میشود. انسان امروزی زیر بمباران شدید تبلیغات تجاری زندگی میکند. از صبح که انسان بیدار میشود تا زمانی که به خواب فرو میرود در معرض تبلیغات متنوعی از رسانههای مختلف قرار میگیرد. اثربخشی تبلیغ نکته کلیدی در بازاریابی تبلیغات است. شرکتهای تبلیغکننده همواره علاقمند به سنجش میزان اثربخشی تبلیغات خود هستند. اثربخشی تبلیغات در رسانههای مختلف تفاوت دارد. رسانههایی مانند: تلویزیون، مجله، روزنامه، رادیو و اخیراً اینترنت بسترهای انتقال پیامهای تبلیغی هستند. اینترنت به یک بستر فراگیر تبدیل شده که به طور روزافزون جزئی از زندگی روزمره انسانها شده است. کاربران اینترنتی به دلایل مختلفی ازجمله جستجوی اطلاعات ساده تا توسعه شبکههای اجتماعی از اینترنت استفاده میکنند. اینترنت به عنوان یک رسانه همگرا، دیگر رسانهها را مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجلات، بیلبوردها و پست مستقیم را پوشش میدهد (چو و چئون[3]، 2004). اینترنت فضایی را فراهم میآورد تا تولیدکنندگان و تبلیغکنندگان نسبت به رسانههای سنتی، به صورت مستقیمتر و سریعتر به مصرفکنندگان خود دسترسی داشته باشند.
[1] . Ad avoidance
[2] . Keem and Lee
[3] . Cho & Cheo