ملک پور، مختار، قمرانی، عابدی، احمد، سالار. (1394). تأثیر برنامه درمانی مداخله مبتنی بر تفاوتهای فردی (فلورتایم) بر اساس هیجان ابرازشده مادران بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 23(3)، 260-277.
بهرامی، فاطمه (1403). اثربخشی آموزش برخط یادگیری اجتماعی عاطفی مبتنی بر مدل کسل بر خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی و مدیریت اجتماعی. رساله دکترا روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
بیات ترک ،محمدحسین(۱۴۰۲)اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در همجوشی شناختی و شایستگی اجتماعی نوجوانان قلدر در مدارس شبانهروزی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشتة مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران.
پهلوانی، مرضیه(۱۴۰۱) . همسنجی اثربخشی بازیدرمانی گشتالتی و لگو درمانی بر شایستگی اجتماعی هیجانی کودکان ناشنوا.پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان.
پورمودت، خاتون(۱۴۰۱). مقایسه پردازش اطلاعات اجتماعی بر اساس مدل شناختی اجتماعی Crick و Dodgeدر کودکان با و بدون اختلال بینظمی خلق اخلالگر.رساله دکترا روانشناسی دانشگاه اصفهان.
توکلی زاده ، جهانشیر(۱۳۹۸).اثر بخشی آموزش شایستگی اجتماعی بر افزایش عزت نفس و کاهش کمرویی دانش آموزان با ناتوانی های متعدد شهرستان قاین. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی گناباد
جهان دیده، بهروز(۱۴۰۰). ثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر شایستگی اجتماعی، بدتنظیمی هیجانی و روابط با همسالان در دانش آموزان زورگو . رساله دکتری روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل،
حاجی حسنی، صدیقه(۱۳۹۹). مدل یابی بهزیستی ذهنی بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی ، فیزیکی و امنیتی مدرسه با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی. رساله دکترا روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
درزی،محمد(۱۴۰۱).رابطه پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی با قلدری دانشآموزان با نقش میانجی همدلی. رساله دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
درویشی، صدف(۱۴۰۳). اثربخشی آموزش مهارت عاطفی اجتماعی بر نظریه ذهن در کودکان مبتلا به اوتیسم .رساله دکترا روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران.
رنج بخش،معصومه(۱۴۰۱)روابط ساختاری بین مهارتهای اجتماعی عاطفی و عملکرد تحصیلی: نقش میانجیگر انگیزش تحصیلی.رساله دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
عابدی، احمد، شمسی، یارمحمدبان، احمد، قمرانی, صمدی. (1392). بررسی رابطه بین مدل پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی. شناخت اجتماعی. شماره 2. دوره 2. صص 54-61.
عبدالخانی، احمد (۱۳۹۸). بررسی تجربه زیسته شایستگی اجتماعی در دانشآموزان مقطع متوسطه (دوره اول). پایان نامه کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز.
عزتی بابی، مریم (۱۴۰۲). مقایسه شایستگی اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص. رساله دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی .
فتاحی، فاطمه(۱۴۰۱). اثربخشی مهارتآموزی بر پایه الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری خاص. پایان نامه کارشناسی ارشد ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س) تهران
محدث، نسرین، خانجانی، زینب، اقدسی علی نقی (1399). اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر دارای اختلال سلوک. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی. 11(42). 2 57-69.
مکرم، فاطمه(۱۴۰۱). اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی بر شایستگی هیجانی/ اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تک والد. رساله دکترا روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل .
میرزائی، صدیقه السادات، پاکدامن، علیزاده. (1399). طراحی برنامه تعمیم مهارت های اجتماعی در نوجوانان دارای درخودماندگی با کنش وری بالا: کاربرد مدل شناختی پردازش اطلاعات اجتماعی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. شماره 16. دوره 64. صص 365-378.
نبی زاده ، صفدر(۱۴۰۲).نقش واسطهای مؤلفههای شایستگی اجتماعی-هیجانی در رابطۀ ذهنآگاهی با عملکرد تحصیلی. رساله دکترا روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلیسینا همدان
یزدانی پور، معصومه، عاشوری ،محمد، عابدی، احمد(1399). مروری بر شایستگی اجتماعی- هیجانی در کودکان. رویش روان شناسی; ۹ (۹) :۱۸۵-۱۹۴
Adetayo, A., Bazzano, A. N., Adediran, M., Hutchinson, P., & Etim, E. O. (2023). Qualitative research on Breakthrough ACTION’s Advocacy Core Group Model for integrated social behavior change programming in Nigeria.
Alwaely, S. A., Yousif, N. B. A., & Mikhaylov, A. (2021). Emotional development in preschoolers and socialization. Early child development and care, 191(16), 2484-2493.
Babakhani, M., & parandin, S. (2023). The structural model of social competence and subjective well-being based on psychological capitals with mediating role of life satisfaction in Sarpolezahab youth women and girls. Social Psychology Research, 13(50), 31-42.
Bamicha, V., & Drigas, A. (2022). ToM & ASD: The interconnection of Theory of Mind with the social-emotional, cognitive development of children with Autism Spectrum Disorder. The use of ICTs as an alternative form of intervention in ASD. Technium Social Sciences Journal, 33, 42-72.
Bullemor-Day, P. (2015). Emotion Regulation, Attention and Mindfulness in Adolescents with Social, Emotional and Behavioural Difficulties (Doctoral dissertation, Royal Holloway, University of London).
Carroll, A; Houghton, S; Forrest, K; McCarthy, M; & Sanders-O’Connor, E. (2020). Who benefits most? Predicting the effectiveness of a social and emotional learning intervention according to children’s emotional and behavioural difficulties: SAGE Journal, 41(3), 197–217
Cejudo, J., Rodrigo-Ruiz, D., López-Delgado, M. L., & Losada, L. (2018). Emotional intelligence and its relationship with levels of social anxiety and stress in adolescents. International journal of environmental research and public health, 15(6), 1073.
de Carvalho, J. S., Pinto, A. M., & Marôco, J. (2017). Results of a mindfulness-based social-emotional learning program on Portuguese elementary students and teachers: A quasi-experimental study. Mindfulness, 8(2), 337-350. doi:10.1007/s12671-016-0603-z
Fatta, L. M., Laugeson, E. A., Bianchi, D., Italian Peers® team support group, Laghi, F., & Scattoni, M. L. (2024). Program for the Education and Enrichment of Relational Skills (PEERS®) for Italy: A Randomized Controlled Trial of a Social Skills Intervention for Autistic Adolescents. Journal of Autism and Developmental Disorders, 1-19.
Feuerborn, L. L., Gueldner, B. (2019). Mindfulness and social-emotional competencies: proposing connections through a review of the research. Mindfulness, 10(9), 1707–1720.
Gueldner, B. A., Feuerborn, L. L., & Merrell, K. W. (2020). Social and emotional learning in the classroom: Promoting mental health and academic success. Guilford Publications.
Guo, S., Li, N., Sun, X., Peng, J., & Fraser, M. W. (2023). The moderating effects of school resources on the impact of a school‐based intervention on the social information‐processing skills of third graders in rural China. Journal of community psychology, 51(2), 539-559.
Hubbard, J. A., Bookhout, M. K., Zajac, L., Moore, C. C., & Dozier, M. (2022). Children’s social information processing predicts both their own and peers’ conversational remarks. Developmental psychology.
Jackman, M. M. (2022). Mindfulness for Preschool and Kindergarten: The OpenMind Program to Boost Social-Emotional Learning and Classroom Engagement. New Harbinger Publications.
Javanmard, J, Rajaei, A, & Khosropour, F. (2018). The effectiveness of group-based positive psychotherapy on the social, emotional and educational adjustment of maladjusted male students of the first secondary school. Applied Psychology Quarterly, 13(2), 209-227
La Loggia, O., & Taborsky, B. (2024). Social competence is influenced by early but not late life social experience in a cooperatively breeding fish. Animal Behaviour, 213, 85-93.
Lahak, A., & Asadi, J. (2021). The Effectiveness of Mindfulness Training on Attention and Aggression in Children less than 12 Years Old. Social Psychology Research, 10(40), 1-20.
Lee, E. O., Anson, L. E., Tindol, K. V., & Chirimwami, V. (2023). How Mindfulness Strategies Can Support Social and Emotional Learning Skill Development for Elementary Grade Students with Emotional and Behavioral Disorders. Beyond Behavior, 32(1), 45-52.
Lewis, C. (2023). Student and Teacher Perceptions of Social-Emotional Learning: A Comparative Case Study (Doctoral dissertation, Trevecca Nazarene University).
Low, S; Smolkowski, K; Cook, C; & Desfosses, D. (2019). Two-year impact of a universal social-emotional learning curriculum: Group differences from developmentally sensitive trends over time. Developmental Psychology, 55(2), 415–433
Luna, P., Guerrero, J., Rodrigo-Ruiz, D., Losada, L., Cejudo, J. (2020). Social Competence and Peer Social Acceptance: Evaluating Effects of an Educational Intervention in Adolescents. Frontiers in Psychology, 11, 1-12
Mesquita, S., & Martins, P. C. (2022). Social information-processing in children with adverse experiences. Trauma Care, 2(2), 162-173.
Minney, D; Garcia, J; Altobelli, J; Perez-Brena, N; & Blunk, E. (2019). Social-Emotional Learning and Evaluation in AftSchool Care: A Working Model. Journal of Youth Developement14 (3), pp. 130-145
Mischenko, P. P., Nicholas‐Hoff, P., Schussler, D. L., Iwu, J., & Jennings, P. A. (2022). Implementation barriers and facilitators of a mindfulness‐based social emotional learning program and the role of relational trust: A qualitative study. Psychology in the Schools, 59(8), 1643-1671.
Monahan, J., Freedman, B., Pini, K., & Lloyd, R. (2023). Autistic input in social skills interventions for young adults: a systematic review of the literature. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 10(1), 1-21.
Moreno-Gómez A-J, Cejudo J. (2019). Effectiveness of a mindfulness-based social–emotional learning program on psychosocial adjustment and neuropsychological maturity in kindergarten children. Mindfulness, 10(1), 111-21.
Mukhsieva, A., & Norbutayev, F. (2023). FORMATION OF SOCIAL COMPETENCE IN YOUNG PEOPLE AS A PEDAGOGICAL AND PSYCHOLOGICAL PROBLEM. Science and innovation, 2(B2), 443-446.
Murano, D., Lipnevich, A. A., Walton, K. E., Burrus, J., Way, J. D., & Anguiano-Carrasco, C. (2021). Measuring social and emotional skills in elementary students: Development of self-report Likert, situational judgment test, and forced choice items. Personality and Individual Differences, 169, 110012.
Namara, M., & John K. (2019). Social Information Processing in Students with and without Learning Disabilities. Social Information Processing.1-24.
Pancorbo, G., Primi, R., John, O. P., Santos, D., Abrahams, L., & De Fruyt, F. (2020). Development and psychometric properties of rubrics for assessing social-emotional skills in youth. Studies in Educational Evaluation, 67, 100938. doi: https://doi.org/10.1016/-j.stueduc. 2020. 100938
Peng, J., Li, J., Li, D., Fang, Y., Zhang, C., Fraser, M. W., & Guo, S. (2023). Systematic Review and Meta-Analysis of Interventions to Improve Children's Social Information-Processing Skills. Research on Social Work Practice, 10497315231182449.
Şenol, F. (2021). Social Information Processing in Preschool Children: Relations to Social Interaction. Participatory Educational Research, 8(4), 124-138.
Sheridan, S. M; Smith, T. E; Moorman Kim, E; Beretvas, S. N; & Park, S. (2019). A Meta-Analysis of Family-School Interventions and Children’s Social-Emotional Functioning: Moderators and Components of Efficacy: Review of Educational Research (RER), 89(2), 296–33
Stang, L; & Wells, A. (2021). The Effects of Social-Emotional Learning Strategies on Promoting Positive Behavior on Elementary Students. Retrieved from Sophia, the St. Catherine University repository website.
Stichter, J. O’Connor, K., Herzog, M., Lierheimer, K., & McGhee, S. (2012). Socialcompetenceintervention for elementary students with aspergers syndrome and high functioning autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(3), 354-366.
Tubbs Dolan, C., Kim, H. Y., Brown, L., Gjicali, K., Borsani, S., Houchaimi, S. E., & Aber, J. L. (2022). Supporting Syrian Refugee children’s academic and social-emotional learning in national education systems: A cluster randomized controlled trial of nonformal remedial support and mindfulness programs in Lebanon. American Educational Research Journal, 59(3), 419-460.
Verhoef, R., Dijk, A., & De Castro, B. (2021). A Dual-Mode Social-Information-Processing Model to Explain Individual Differences in Children’s Aggressive Behavior, Clinical Psychological Science, 1-17
Victoria, B., & Drigas, A. (2022). ToM & ASD: The Interconnection of Theory of Mind with the Social-Emotional, Cognitive Development of Children with Autism Spectrum Disorder. The Use of ICTs as an Alternative Form of Intervention in ASD. Technium Soc. Sci. J., 33, 42.
Yang, C; Bear, G. G; & May, H. (2018). Multilevel Associations between School-Wide Social-Emotional Learning Approach and Student Engagement across Elementary, Middle, and High Schools. School Psychology Review, 47(1), 45–61