مبانی نظری کیفیت اطلاعات رسانه های اجتماعی

کیفیت اطلاعات یک متغیر مهم برای موفقیت یک مدل سیستم اطلاعاتی است و به عنوان تناسب ویژگی­های اطلاعات برای کاربران اطلاعات تعریف می­شود. با توجه به این تعریف، کیفیت اطلاعات به قضاوت ذهنی کاربران در مورد اینکه آیا ویژگی­های اطلاعاتی نیازها و استفاده مورد نظر آنها را برآورده می­کند یا خیر، اشاره دارد. مطالعات انجام شده بر روی بررسی­های آنلاین، کیفیت اطلاعات را به عنوان ویژگی­های اطلاعاتی کیفیت محتوای نظرات مصرف­کنندگان توصیف می­کند. کیفیت اطلاعات بررسی­های آنلاین در ادبیات موجود توجه قابل­توجهی را به خود جلب کرده است (جیانگ[1] و همکاران، 2021). مطالعات تأیید کرده‌اند که بررسی‌های با کیفیت بالا تأثیر زیادی بر ارزیابی محصول، ارزیابی وب‌سایت و پیش‌بینی خرید دارند. بسیاری از مطالعات کیفیت اطلاعات را به­عنوان یک متغیر چند­بعدی در نظر گرفته و آن را در زمینه­های مختلف به چند بعد تقسیم کرده­اند. به عنوان مثال، وانگ و همکاران (1995) کیفیت اطلاعات را از نظر دسترسی، سودمندی، قابل فهم بودن و اعتبار اندازه­گیری کرد. وانگ و همکاران (1998) چارچوبی را برای به تصویر کشیدن کیفیت اطلاعات با توجه به چهار عامل، از جمله ذاتی، در دسترس، زمینه ای و بیانی پیشنهاد کردند که هر کدام از ابعاد مختلفی از ویژگی­های اطلاعاتی تشکیل شده است. در مدل پذیرش افکار آنلاین توسط چئونگ و همکاران (2009)، ابعاد نسبیت، به موقع بودن، صحت و جامعیت به عنوان معیارهای کلیدی کیفیت اطلاعات شناسایی شدند. چن و تسنگ (2011) چارچوب کیفیت اطلاعات وانگ و استرانگ (1996) را برای استخراج ویژگی‌ها و ابعاد بازبینی محصول آنلاین اتخاذ کردند. رقصنده و همکاران (2014) نشان دادند که ارتباط و جامعیت دو عامل کلیدی تعیین­کننده کیفیت اطلاعات در مورد انگیزه مصرف­کنندگان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در انجمن­ها هستند. در مطالعات مرور آنلاین، فیلیری (2015) کیفیت اطلاعات تبلیغات شفاهی آنلاین را بر اساس عمق، واقعیت، وسعت، ارتباط و اعتبار اندازه‌گیری کرد. در طول تحقیق موجود، متغیر چند بعدی کیفیت اطلاعات را نمی­توان از سناریوی تحقیقاتی خاص آن جدا کرد. با افزایش عمق محتوای تحقیق، ابعاد کیفیت اطلاعات براساس سناریوهای پژوهشی به طور مداوم به روز می­شود. در ترکیب با وضعیت واقعی پلتفرم‌های بررسی رسانه‌های اجتماعی، مطالعه حاضر سه بعد را در نظر می‌گیرد: کیفیت محتوا، کیفیت مطلوبیت و کیفیت بیان. اثربخشی محتوای رسانه‌های اجتماعی برای مشارکت کاربر توسط بافت محتوا تنظیم می‌شود، اما مصرف‌کنندگان بیشتر به محتوای تصویری توجه دارند تا محتوای متنی (شهبازنژاد[2] و همکاران، 2021).

سودمندی و توانایی ارائه (یعنی کیفیت و دقت) اطلاعات آنلاین متخصصان بیشتر از افراد عادی است. کیفیت محتوا به درجه انطباق بین محتوای ارائه شده و عوامل هدف اشاره دارد. کیفیت بالای محتوای اطلاعات وضعیت واقعی محصولات یا خدمات را منعکس می‌کند و کاربران می‌توانند از شناخت حقایق عینی بهره ببرند و در نتیجه منجر به درک بالایی از کیفیت اطلاعات می‌شوند (ییلماز فرهاتوغلو و کودسیوغلو[3]، 2020).

 


[1] . Jiang

[2] . Shahbaznezhad

[3] . Yilmaz Ferhatoglu and Kudsioglu