مبانی نظری فناوری

گسترش سریع فناوری پیشرفته اطلاعات و ارتباطات با قابلیت­های جدید و محیط­های رقابتی، ساختارها و فرآیندهای کسب وکار را به طور چشمگیری تغییر داده و تغییراتی در استراتژی­های تجارت سنتی، ساختارها و فرآیندها داشته است. هرچند فرصت­های ایجاد شده توسط فناوری پیشرفته اطلاعات و ارتباطات (نظیر فناوری دیجیتال) بسیار زیاد است، اما چالش­هایی جدی را نیز به همراه دارند، چراکه به تغییرات اساسی در بازار کار و قوانین بازرگانی و تجارت شرکت­ها و همچنین تحول در سیستم­های سازمانی و اجتماعی منجر می­شوند (بردواج[1] و همکاران، 2013). می­توان اذعان نمود که سرعت تغییرات در عرصه علم و فناوری آنچان زیاد است که عدم اطمینان، بارزترین ویژگی محیطی است و پایه اصلی چنین تغییراتی فناوری است و خالقان فناوری نیز کارآفرینان هستند. در حقیقت، کسب و کار الکترونیک، به عنوان محل ارتباط فناوری اطلاعات و ارتباطات (به عنوان فناوری پیشرفته با دارا بودن سرعت رشد و توسعه بسیار زیاد) و بازار کسب و کار، سبب شده است تا بازاری دائمی برای فعالیت به وجود آمده و زمینه اشتغال عده بسیاری در این زمینه فراهم آید. به همین دلیل، کارآفرینی سازمانی فناورانه از طریق کسب وکارهای الکترونیک می­تواند شرایط تازه­ای به وجود آورد که در آن تولیدکنندگان، فروشندگان، مشتریان و تقریبا همه متصدیان یک چرخه اقتصادی قادر باشند در یک فضای مجازی مشترک با یکدیگر در ارتباط بوده و به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند (انگینگلو و آریکان[2]، 2016).

فناوری کاربرد عملی دانش است و درمحصولات، خدمات و فرآیندها ظهور پیدا می­کند و ابزاری است که برای یاری رساندن به تلاش آدمی می­آید. مجموعه تمامی لوازم مورد نیاز برای تبدیل ورودی به خروجی در یک کسب وکار به گونه­ای که موجب منفعت گردد. فناوری یک روش فنی مبتنی بر دانش (درک ما از طبیعت) برای رسیدن به یک هدف خاص است که دربرگیرنده مجموعه دانش، محصولات، فرآیندها، ابزارآلات، روش­ها و سیستم­هایی است که جهت خلق کالا و خدمات به کار گرفته می­شوند. ابزاری برای به کارگیری دانش جهت برطرف  کردن نیازهای بشری می­باشد. برخی دیدگاه­های موجود در مورد فناوری عبارتند از: فناوری به عنوان ابزار؛ فناوری به منزله سیستم تبدیل؛ فناوری به عنوان دانش و فناوری و در نهایت به منزله ترکیبی از سخت­افزار و نرم­افزار است. فناوری از منظر «یونیدو» مجموع اجزای فناوری و رویکردهای مدیریتی است. اجزاء فناوری شامل لوازم مورد نیاز برای تبدیل یک ایده مهندسی به محصول به گونه­ای که موجب کسب منفت گردد. این لوازم، اجزاء یا پارامترها یا مولفه­های فناوری نامیده می­شوند. اهمیت کارآفرینی فناورانه را به طور کلی می­توان ناشی از اهمیت یافتن توامان فناوری و کارآفرینی دانست. این امر باعث بروز حوزه رو به رشد کارآفرینی فناورانه شده است. فناوری شامل سخت­افزار، نرم­افزار (دانش استفاده از سخت­افزار)، مغزافزار (دانش چرایی) و در سطحی دیگر، شامل دانش فنی است که به دانش کسب شده یا مهارت مرتبط با چگونگی انجام صحیح کارها می­پردازد (مرادی و فرج­اله زاده، 1399).

 


[1] . Bharadwaj

[2] . Enginoglu & Arikan