مبانی نظری ضریب واکنش سود

ضریب واکنش سود برای اندازه‌­گیری سطح بازده غیرعادی یک اوراق بهادار در پاسخ به جزء سود غیرمنتظره یا درآمدهای غافلگیرکننده گزارش شده توسط شرکت صادرکننده اوراق بهادار استفاده می­شود. مولیان و همکاران (2007) در مورد محتوای اطلاعات با تجزیه وتحلیل نشان می­دهند که اگر تغییر در سود غیرمنتظره مثبت باشد، میانگین نرخ بازده غیرعادی مثبت دارد (خبر خوب برای سرمایه­گذاران) و اگر تغییر در سود غیرمنتظره منفی باشد، پس دارای میانگین نرخ بازده غیرعادی منفی است (خبر بد برای سرمایه­گذاران). اگر سرمایه­گذاران این تصور را داشته باشند که اطلاعات مالی از اعتبار بالایی برخوردار است، به صورت­های مالی واکنش نشان می­دهند. بنابراین این مسئله در مقدار بالای ضریب پاسخ سود منعکس خواهد شد. واکنش قوی بازار به اطلاعات سود در ضریب پاسخ سود بالا منعکس می­شود. با این حال، اگر ضریب پاسخ سود پایین باشد، به این معنی است که واکنش بازار به اطلاعات سود ضعیف است که نشان می­دهد سود برای سرمایه­گذاران برای تصمیم­گیری اقتصادی اطلاعات کمتری دارد. اگرچه اطلاعات سود بیشترین پاسخ را توسط سرمایه­گذاران دارد زیرا یک نمای کلی از عملکرد شرکت ارائه می­دهد، اطلاعات سود به تنهایی گاهی اوقات به عنوان مبنایی برای تصمیم­گیری سرمایه­­گذار کافی نیست زیرا احتمال مغرضانه بودن اطلاعات وجود دارد. بنابراین سرمایه­گذاران علاوه بر اطلاعات سود، به اطلاعات دیگری مانند اندازه شرکت، اهرم، سودآوری و گزارش­های افشای مسئولیت اجتماعی نیز نیاز دارند (پوترا و آیشه[1]، 2022).

تحقیق در مورد ضریب واکنش سود برای سرمایه­گذاران در تحلیل بنیادی برای تعیین واکنش بازار به اطلاعات سود یک شرکت مفید است. انتظار می­رود سرمایه­گذاران بتوانند قیمت سهام اطلاعات سود را پیش­بینی کنند تا عواملی را که بر ضریب واکنش سود تاثیر می­گذارند، درک کنند. عوامل متعددی می­توانند بر ضریب واکنش سود تاثیر بگذارند که عبارتند از: تداوم سود، رشد شرکت، ریسک شرکت، ساختار سرمایه و اندازه شرکت (روفیکا[2]، 2015). تداوم سود، سودی است که به عنوان شاخصی از سودهای آتی تولید شده توسط شرکت به طور مکرر در بلندمدت (پایدار) توانایی دارد. تداوم سود تاثیر یک نوآوری بر سود حسابداری موردانتظار در آینده است. تداوم سود منعکس کننده کیفیت سود شرکت است و نشان می­دهد که شرکت می­تواند سود را در طول زمان حفظ کند. وجود تداوم سود نشان داد که شرکت توانسته سود خود را حفظ کند. این بدان معناست که تغییرات دائمی­تر در سود در طول زمان، ضریب واکنش سود بالاتر می­رود، زیرا این شرط نشان می­دهد که درآمد کسب شده توسط شرکت به طور مداوم در حال افزایش است. تحقیقات زیادی در مورد تاثیر ماندگاری سود بر ضریب واکنش سود انجام شده است. تحقیقات کورمندی و لیپ (1987)، ایستون و زمیجوسکی (1989)، و همچنین دلویرا و نلویریتا (2013) به این نتیجه رسیدند که تداوم سود تاثیر مثبت قابل توجهی بر ضریب واکنش سود دارد. در غیر این صورت، تحقیقات سوزانتو (2012) و نگادیمان و هارتینی (2011) نتایج متفاوتی را نشان دادند، تداوم سود تاثیر منفی قابل توجهی بر ضریب واکنش سود دارد. در همین حال، روفیکا (2015) دریافت که تداوم سود تاثیر منفی و معناداری بر ضریب واکنش سود دارد. رشد شرکت معیار موفقیت شرکت را توصیف کرد. چنین موفقیتی همچنین معیاری برای رشد سرمایه­گذاری در آینده است. کسب اطلاعات در مورد شرکت­های در حال رشد با واکنش مثبت سرمایه­گذران مواجه خواهد شد.

 


[1] . Putra & Aisyah

[2] . Rofika