
ضریب واکنش سود برای اندازهگیری سطح بازده غیرعادی یک اوراق بهادار در پاسخ به جزء سود غیرمنتظره یا درآمدهای غافلگیرکننده گزارش شده توسط شرکت صادرکننده اوراق بهادار استفاده میشود. مولیان و همکاران (2007) در مورد محتوای اطلاعات با تجزیه وتحلیل نشان میدهند که اگر تغییر در سود غیرمنتظره مثبت باشد، میانگین نرخ بازده غیرعادی مثبت دارد (خبر خوب برای سرمایهگذاران) و اگر تغییر در سود غیرمنتظره منفی باشد، پس دارای میانگین نرخ بازده غیرعادی منفی است (خبر بد برای سرمایهگذاران). اگر سرمایهگذاران این تصور را داشته باشند که اطلاعات مالی از اعتبار بالایی برخوردار است، به صورتهای مالی واکنش نشان میدهند. بنابراین این مسئله در مقدار بالای ضریب پاسخ سود منعکس خواهد شد. واکنش قوی بازار به اطلاعات سود در ضریب پاسخ سود بالا منعکس میشود. با این حال، اگر ضریب پاسخ سود پایین باشد، به این معنی است که واکنش بازار به اطلاعات سود ضعیف است که نشان میدهد سود برای سرمایهگذاران برای تصمیمگیری اقتصادی اطلاعات کمتری دارد. اگرچه اطلاعات سود بیشترین پاسخ را توسط سرمایهگذاران دارد زیرا یک نمای کلی از عملکرد شرکت ارائه میدهد، اطلاعات سود به تنهایی گاهی اوقات به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذار کافی نیست زیرا احتمال مغرضانه بودن اطلاعات وجود دارد. بنابراین سرمایهگذاران علاوه بر اطلاعات سود، به اطلاعات دیگری مانند اندازه شرکت، اهرم، سودآوری و گزارشهای افشای مسئولیت اجتماعی نیز نیاز دارند (پوترا و آیشه[1]، 2022).
تحقیق در مورد ضریب واکنش سود برای سرمایهگذاران در تحلیل بنیادی برای تعیین واکنش بازار به اطلاعات سود یک شرکت مفید است. انتظار میرود سرمایهگذاران بتوانند قیمت سهام اطلاعات سود را پیشبینی کنند تا عواملی را که بر ضریب واکنش سود تاثیر میگذارند، درک کنند. عوامل متعددی میتوانند بر ضریب واکنش سود تاثیر بگذارند که عبارتند از: تداوم سود، رشد شرکت، ریسک شرکت، ساختار سرمایه و اندازه شرکت (روفیکا[2]، 2015). تداوم سود، سودی است که به عنوان شاخصی از سودهای آتی تولید شده توسط شرکت به طور مکرر در بلندمدت (پایدار) توانایی دارد. تداوم سود تاثیر یک نوآوری بر سود حسابداری موردانتظار در آینده است. تداوم سود منعکس کننده کیفیت سود شرکت است و نشان میدهد که شرکت میتواند سود را در طول زمان حفظ کند. وجود تداوم سود نشان داد که شرکت توانسته سود خود را حفظ کند. این بدان معناست که تغییرات دائمیتر در سود در طول زمان، ضریب واکنش سود بالاتر میرود، زیرا این شرط نشان میدهد که درآمد کسب شده توسط شرکت به طور مداوم در حال افزایش است. تحقیقات زیادی در مورد تاثیر ماندگاری سود بر ضریب واکنش سود انجام شده است. تحقیقات کورمندی و لیپ (1987)، ایستون و زمیجوسکی (1989)، و همچنین دلویرا و نلویریتا (2013) به این نتیجه رسیدند که تداوم سود تاثیر مثبت قابل توجهی بر ضریب واکنش سود دارد. در غیر این صورت، تحقیقات سوزانتو (2012) و نگادیمان و هارتینی (2011) نتایج متفاوتی را نشان دادند، تداوم سود تاثیر منفی قابل توجهی بر ضریب واکنش سود دارد. در همین حال، روفیکا (2015) دریافت که تداوم سود تاثیر منفی و معناداری بر ضریب واکنش سود دارد. رشد شرکت معیار موفقیت شرکت را توصیف کرد. چنین موفقیتی همچنین معیاری برای رشد سرمایهگذاری در آینده است. کسب اطلاعات در مورد شرکتهای در حال رشد با واکنش مثبت سرمایهگذران مواجه خواهد شد.
[1] . Putra & Aisyah
[2] . Rofika