مبانی نظری روش های آموزش تربیت بدنی

روش سقراطی: اساس این روش رسیدن فرد به پاسخ از طریق سوال است. سقراط به جای ارائه پاسخ صریح به دانش آموز  وی را با سوالات متقابل به پاسخ هدایت می­نمود.

آزمون و خطا(تکرارو تمرین): در این روش معلم مفاهیم را به دانش آموزان توضیح می­دهد و آنان بر اساس میزان دریافت و درک با تکرار و حفظ مفاهیم سعی در یادگیری دارند. در مهارت های عملی و ورزشی روش تکرار و تمرین یکی از روش های اصلی یادگیری است.

روش توضیحی: روشی معلم محور است و معلم به نقل و شرح مطالب می­پردازد. ارائه اطلاعات به صورت گفتاری نمونه بارز این روش است. که شاگرد به طور فعال درگیر مسئله نیست.

روش مشاهده: در این روش معلم با نمایش موضوع یا مهارت از طریق اجرا، فیلم یا عکس دانش آموزان را در معرض بادگیری قرار می­دهد و دانش آموزان با درک اجزا و عناصر موضوع و ارتباط بین آن­ها به یادگیری می­رسند. این روش برای آموزش مهارت های حرکتی بسیار مناسب است.

روش قیاسی: منظور آموزش به صورت کل و یکپارچه است. آموزش مطالبی که از قواعد کلی برخوردار باشند

روش استقرایی: منظور از این روش  درتدریس آموزش جز به کل است. در این روش کل به اجزا تقسیم گردیده و رابطه هرجز با جز دیگر و با کل مسئله همچنین نظم و روابط بین آنها تبیین می­گردد.

سایر روشها شامل: سخنرانی، حل مسئله، اکتشافی، یادگیری فردی، گردش، ایفای نقش و .... می­باشد.