مبانی نظری عملکرد محیطی

عملکرد پایدار با اندازه­گیری عملکرد تجاری یک شرکت با تمرکز بر سه بعد کلیدی توانایی پایدار (عملکرد اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی) مرتبط است (هناعو[1] و همکاران، 2019؛ گوعالاندریس و کالچمیت[2]، 2016). این توضیح می­دهد که چگونه کسب­و­کارها با توجه به منابعی که در اختیار دارند به نتایج سه گانه دست می­یابند. این جنبه از اندازه‌گیری عملکرد شرکت به دلیل نیاز شرکت‌ها به ارزیابی مستمر تأثیر فعالیت‌های خود بر محیط‌زیست، انسان و سایر موجودات زنده در حال افزایش است (هنائو[3] و همکاران، 2019).

با زنجیره‌های تأمین که در سیستم‌های باز عمل می‌کنند، احتمالاً فعالیت‌های آن‌ها بر محیط‌زیست تأثیر می‌گذارد. این تنها با تأکید بر اهداف عملکرد پایدار قابل حل است (افوم[4] و همکاران، 2020؛ کمبل[5] و همکاران، 2020). برای مثال، عملکرد محیطی، بر اندازه‌گیری عملکرد یک شرکت بر اساس این که چگونه فعالیت‌های آن دوستی زیست‌محیطی را بهبود می‌بخشد، تمرکز دارد. این تمرکز بر این است که چگونه تولیدکنندگان مواد غذایی می­توانند انتشارات گلخانه­ای احتمالی، آلودگی، مصرف انرژی و آسیب­های زیست محیطی را به حداقل برسانند تا به موفقیت­های زیست محیطی دست یابند. عملکرد اجتماعی همچنین سطح مسئولیت یک شرکت را در قبال ذینفعان خود (مصرف­کنندگان، تأمین­کنندگان، کارکنان) اندازه­گیری می­کند. به گفته بای و همکاران. (2019)، عملکرد اجتماعی بر چگونگی ترویج حقوق بشر، حفاظت و سلامت با کیفیت توسط شرکت­ها با تأکید بر شرایط کار بهتر، رفاه اجتماعی، اجتناب از کار کودکان در میان پایبندی به قوانین و مقررات مورد نیاز تمرکز می­کند. عملکرد اقتصادی بر مسئولیت‌های شرکتی سنتی کسب‌وکارها در قبال ذینفعان به‌ویژه سهامداران و یا صاحبان کسب‌وکار تمرکز دارد (افوم و همکاران، 2020).

عملکرد زیست محیطی بر چگونگی بهبود سطح شود شرکت­ها، مدیریت نوسانات اقتصادی و هزینه­های تولید تأکید می­کند. اساساً عملکرد شرکت را با استفاده از شاخص‌های مالی مانند سهم بازار، بازده دارایی‌ها، هزینه‌های تولید، حاشیه فروش و سایر موارد اندازه‌گیری می‌کند (جمعه[6] و همکاران، 2021).

 


[1] Henao

[2] Gualandris&  Kalchschmidt,

[3] Henao

[4] Afum

[5] Kamble

[6] Jum’a