عملکرد پایدار با اندازه گیری عملکرد تجاری یک شرکت با تمرکز بر سه بعد کلیدی توانایی پایدار (عملکرد اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی) مرتبط است (هناعو[1] و همکاران، 2019؛ گوعالاندریس و کالچمیت[2]، 2016). این توضیح میدهد که چگونه کسبوکارها با توجه به منابعی که در اختیار دارند به نتایج سه گانه دست مییابند. این جنبه از اندازهگیری عملکرد شرکت به دلیل نیاز شرکتها به ارزیابی مستمر تأثیر فعالیتهای خود بر محیطزیست، انسان و سایر موجودات زنده در حال افزایش است (هنائو[3] و همکاران، 2019).
با زنجیرههای تأمین که در سیستمهای باز عمل میکنند، احتمالاً فعالیتهای آنها بر محیطزیست تأثیر میگذارد. این تنها با تأکید بر اهداف عملکرد پایدار قابل حل است (افوم[4] و همکاران، 2020؛ کمبل[5] و همکاران، 2020). برای مثال، عملکرد محیطی، بر اندازهگیری عملکرد یک شرکت بر اساس این که چگونه فعالیتهای آن دوستی زیستمحیطی را بهبود میبخشد، تمرکز دارد. این تمرکز بر این است که چگونه تولیدکنندگان مواد غذایی میتوانند انتشارات گلخانهای احتمالی، آلودگی، مصرف انرژی و آسیبهای زیست محیطی را به حداقل برسانند تا به موفقیتهای زیست محیطی دست یابند. عملکرد اجتماعی همچنین سطح مسئولیت یک شرکت را در قبال ذینفعان خود (مصرفکنندگان، تأمینکنندگان، کارکنان) اندازهگیری میکند. به گفته بای و همکاران. (2019)، عملکرد اجتماعی بر چگونگی ترویج حقوق بشر، حفاظت و سلامت با کیفیت توسط شرکتها با تأکید بر شرایط کار بهتر، رفاه اجتماعی، اجتناب از کار کودکان در میان پایبندی به قوانین و مقررات مورد نیاز تمرکز میکند. عملکرد اقتصادی بر مسئولیتهای شرکتی سنتی کسبوکارها در قبال ذینفعان بهویژه سهامداران و یا صاحبان کسبوکار تمرکز دارد (افوم و همکاران، 2020).
عملکرد زیست محیطی بر چگونگی بهبود سطح شود شرکتها، مدیریت نوسانات اقتصادی و هزینههای تولید تأکید میکند. اساساً عملکرد شرکت را با استفاده از شاخصهای مالی مانند سهم بازار، بازده داراییها، هزینههای تولید، حاشیه فروش و سایر موارد اندازهگیری میکند (جمعه[6] و همکاران، 2021).
[1] Henao
[2] Gualandris& Kalchschmidt,
[3] Henao
[4] Afum
[5] Kamble
[6] Jum’a
همچنین می توانید فایل های مشابه زیر را نیز خریداری کنید:
مبانی نظری نوآوری پایداری زنجیره تامین