
در دنیای جدید شرکتها براساس میزان اهمیتی که برای بازارگرایی بهمنظور توسعه عملکردی بهتر قائل میشوند، قادرند تا به مزیت رقابتی دست یابند. بازارگرایی پویا یکی از اساسیترین اجزا برای کسب مزیت رقابتی و سودآوری شرکتها محسوب میشود و شرکتها باید از توانایی بالای بازاریابی برخوردار باشند تا محصولاتشان را سریعتر به بازار برسانند و نسبت به رقبای خود خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند (صفری و همکاران، 1400). همچنین با رقابت جهانی شدید و روزافزون، بازارگرایی به یک جزء لازم و ضروری برای استراتژی شرکتها تبدیل شده است تا از طریق آن شرکتها فرایندهای تولید مؤلد و پرباری را بهکار گیرند، در صحنه بازار بهتر عمل کنند، اعتبار، شهرت و وجهه مثبتی را در ادراک مشتریان کسب نمایند و بدینطریق به مزیت رقابتی قابلاطمینان دست پیدا کنند (وانتاهو[1] و همکاران، 2014). بازارگرایی درجهای است که یک سازمان نیازهای مشتریان خود را درک کرده و این اطلاعات را در کل سازمان به ابزاری برای پیشبینی آینده و رفع نیازهای مشتریان تبدیل میکند (ابراهیمپور ازبری و شعبانی مژدهی، 1396). شرکتهای بازارگرا با مصرفکنندگان بالفعل و بالقوه ارتباطی نزدیک دارند و مصرفکنندگان را مشتریان بالقوه یا بالفعلی میدانند که دارای نیازهای ارضانشدهای هستند که نحوه برآوردن نیازهایشان را در بازار مورد مقایسه قرار داده و راهحل مطلوبی برای برآورده ساختن آن نیازها از شرکت انتظار دارند (صفری و همکاران، 1400). بازارگرایی یکی از جهتگیریهای استراتژیک محسوب میشود که تأثیر عملکردی بسیاری بر کسبوکار شرکتها دارد (فروسن[2] و همکاران، 2016؛ ویلدن[3] و همکاران، 2018) و باتوجه به اهمیت زیاد آن در سازمانها و شرکتها، تحقیقات دانشگاهی زیادی در این زمینه انجام شده است (ماساده[4] و همکاران، 2018).
تحقیقات پیشین اهمیت زیاد بازارگرایی شرکتها را نشان داده است زیرا نحوه واکنش سازمان نهتنها نیازهای فعلی بازار بلکه پیشبینی پویایی بازار در آینده را نیز مشخص میکند (هرهازن[5]، 2016). بازارگرایی در مقایسه با سایر جهتگیریهای استراتژیک مانند گرایش کارآفرینی، یادگیری و نوآوری، بیشترین تأثیر را در عملکرد سازمانی دارد. بازارگرایی نشاندهنده توانایی سازمان در بررسی تغییرات شرایط باز و رفع این پویایی مناسب برای حفظ عملکرد آن سات (ماندال و سراوانان[6]، 2019).
[1] . Wantao
[2] . Frosen
[3] . Wilden
[4] . Masadeh
[5] . Herhausen
[6] . Mandal & Saravanan