مبانی نظری بازارگرایی شرکت

در دنیای جدید شرکت­ها براساس میزان اهمیتی که برای بازارگرایی به­منظور توسعه عملکردی بهتر قائل می­شوند، قادرند تا به مزیت رقابتی دست یابند. بازارگرایی پویا یکی از اساسی­ترین اجزا برای کسب مزیت رقابتی و سودآوری شرکت­ها محسوب می­شود و شرکت­ها باید از توانایی بالای بازاریابی برخوردار باشند تا محصولات­شان را سریع­تر به بازار برسانند و نسبت به رقبای خود خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند (صفری و همکاران، 1400). همچنین با رقابت جهانی شدید و روزافزون، بازارگرایی به یک جزء لازم و ضروری برای استراتژی شرکت­ها تبدیل شده است تا از طریق آن شرکت­ها فرایندهای تولید مؤلد و پرباری را به­کار گیرند، در صحنه بازار بهتر عمل کنند، اعتبار، شهرت و وجهه مثبتی را در ادراک مشتریان کسب نمایند و بدین­طریق به مزیت رقابتی قابل­اطمینان دست پیدا کنند (وانتاهو[1] و همکاران، 2014). بازارگرایی درجه­ای است که یک سازمان نیازهای مشتریان خود را درک کرده و این اطلاعات را در کل سازمان به ابزاری برای پیش­بینی آینده و رفع نیازهای مشتریان تبدیل می­کند (ابراهیم­پور ازبری و شعبانی مژدهی، 1396). شرکت­های بازارگرا با مصرف­کنندگان بالفعل و بالقوه ارتباطی نزدیک دارند و مصرف­کنندگان را مشتریان بالقوه یا بالفعلی می­دانند که دارای نیازهای ارضانشده­ای هستند که نحوه برآوردن نیازهایشان را در بازار مورد مقایسه قرار داده و راه­حل مطلوبی برای برآورده ساختن آن نیازها از شرکت انتظار دارند (صفری و همکاران، 1400). بازارگرایی یکی از جهت­گیری­های استراتژیک محسوب می­شود که تأثیر عملکردی بسیاری بر کسب­وکار شرکت­ها دارد (فروسن[2] و همکاران، 2016؛ ویلدن[3] و همکاران، 2018) و باتوجه به اهمیت زیاد آن در سازمان­ها و شرکت­ها، تحقیقات دانشگاهی زیادی در این زمینه انجام شده است (ماساده[4] و همکاران، 2018).

تحقیقات پیشین اهمیت زیاد بازارگرایی شرکت­ها را نشان داده است زیرا نحوه واکنش سازمان نه­تنها نیازهای فعلی بازار بلکه پیش­بینی پویایی بازار در آینده را نیز مشخص می­کند (هرهازن[5]، 2016). بازارگرایی در مقایسه با سایر جهت­گیری­های استراتژیک مانند گرایش کارآفرینی، یادگیری و نوآوری، بیش­ترین تأثیر را در عملکرد سازمانی دارد. بازارگرایی نشان­دهنده توانایی سازمان در بررسی تغییرات شرایط باز و رفع این پویایی مناسب برای حفظ عملکرد آن سات (ماندال و سراوانان[6]، 2019).

 


[1] . Wantao

[2] . Frosen

[3] . Wilden

[4] . Masadeh

[5] . Herhausen

[6] . Mandal & Saravanan