
قصد تجارت اجتماعی به معنای تمایل مستمر مصرفکنندگان برای جستجو و به اشتراکگذاری اطلاعات در یک سایت تجارت اجتماعی میباشد (چن و شن[1]، 2015). بنابراین، قصد تجارت اجتماعی به رفتارهای یکباره و آنی اشاره ندارد و مربوط به تمایلات گاه به گاه یا مکرر مصرفکنندگان میباشد که بیشتر شبیه یک عادت و یا قصد رفتاری تعریف میشود. این تعریف نشان میدهد که قصدتجارت اجتماعی دارای دو بعد خرید اجتماعی و مشارکت (به اشتراکگذاری) اجتماعی میباشد. اولی به معنای جستجو اطلاعات درباره خرید و محصولات در جوامع تجارت آنلاین میباشد و بعد دوم به معنای تمایل به اشتراکگذاری اطلاعات درباره محصول در جوامع تجارت اجتماعی آنلاین میباشد.
بسیاری از مطالعات بر روی عوامل موثر بر تجارت اجتماعی بررسیهای بسیاری صورت دادهاند. یک جریان مطالعاتی بر روی عوامل روانی اجتماعی مانند حمایت اجتماعی، حضور اجتماعی، تجربه مجازی، تاثیر اجتماعی و کیفیت روابط بر روی قصد مصرفکننده برای پذیرش اجتماعی تمرکز کردهاند (لو[2] و همکاران، 2016). جریانی دیگر از این مطالعات بر تاثیر ویژگیهای فناوری بر روی تسهیل تجارت اجتماعی مانند تامبز آپ[3]، رتبهبندی، بررسی و تبلیغات رسانه اجتماعی تمرکز کردهاند (لی و کو[4]، 2018).
به اشتراک گذاری اطلاعات بین طرفین یک معامله میتواند افزایش دهنده جو اعتماد بین آنها باشد (اکارد و هیل[6]، 2012). از این رو میتوان انتظار داشت چنین رابطهای میان مشتریان و فروشندگان خدمات بیمهای نیز وجود داشته باشد. از یک سو، این دانش و اطلاعات سازمان را قادر ميسازد تا فوايدي ارزشمند را براي خود در جهت رقابت كاري ايجاد كرده تا بهتر از رقبا عمل كنند حتي در حالتی که منابع کسب تمایزی در اختیار نداشته باشد. از سویی، مشتریان نیز از طریق کسب دانش و اطلاعات مورد نیاز به خوبی در این حوزه قادر به گام برداشتن آگاهانه بوده و روابط خود را به منظور کسب اطلاعاتی بیشتر ارتقاء میبخشند. از این رو به اشتراک گذاری اطلاعات، یکی از مهمترین گامها در مدیریت ارتباط با مشتریان و توسعه تعاملات بین فرد و سازمان میباشد. به واقع اطلاعات مشتری در قبال خدمات شرکت و نیز کیفیت و کمیت خدمات تجربه شده از رقبا و نیز قوه مقایسه این خدمات به خوبی میتواند منبعی مناسب برای شرکت به منظور تحقیقات و بازار و کسب دانش در زمینه تحرکات و فعالیتهای رقبا باشد. از این رو شرکتها میتوانند از طریق فراهم آوردن امکان به اشتراک گذاری اطلاعات دو طرفه هم برای خود و هم برای مشتریان ایجاد مزیت نمایند.
[1] . Chen and Shen
[2] . Lu
[3] . thumbs up
[4] . Li and Ku
[5] . Social Sharing
[6] . Eckerd and Hill