
مصرف کنندگان با استفاده از ویژگی آگاهی از برند می توانند فرایند خریدشان را تسهیل کنند. آگاهی از برند بهاین معناست که دیدگاه شکلگرفته در ذهن مصرفکنندگان نسبت به برندها، آنها را به سمت رفع نیازهای خود با استفاده از آن برندها، سوق داده و احتمالاً ذهن مصرفکننده نیاز به چنین کالایی را به راحتی احساس میکند. باتوجه به معنا و مفهوم بازاریابی، شرکتها بهمنظور ارائه پاسخهای مطلوب به مصرفکنندگان بر ایجاد آگاهی آنها تمرکز مینمایند. کِلر (2003)، آگاهی از برند را اینگونه تعریف کرده است:"آگاهی از برند با معنا و مفهوم شخصی درباره یک برند ذخیره شده در حافظه مشتری مرتبط است که توصیفی بوده و به تصویر شناختی از برند مربوط میگردد". آکاهی از برند، آشنایی با برند و شناسایی برند را شامل میشود. آگاهی مصرفکننده از شرکت یا برند میتواند بهعنوان سرآغاز و شروع فرایند خرید مشتری درنظر گرفته شود. میزان زیاد آگاهی از برند میتواند احتمال خرید محصول یا خدمات توسط مصرفکننده را افزایش دهد و مزایای رقابتی پایداری را برای شرکت ارائه نماید. بازاریابان اجتماعی، به ایجاد آگاهی بین مردم میپردازند تا بر نگرشها، ارتباطات و اعتقادات نسبت به یک سازمان یا برند خاص تأثیر گذارند (فُرودی[1]، 2018). بهطورکلی، آگاهی از برند یک اصطلاح کمیاب و مبهمی است که توسط افراد در بسیاری از شرکتها بهوضوح مشخص شده است. آگاهی از برند را میتوان بهعنوان ابزاری تعریف کرد که بر تعریف و ایجاد آشنایی و شناسایی مصرکنندگان موردنظر درباره یک برند خاص تأکید میکند ( فُرودی و همکاران، 2016). آگاهی مصرفکننده از برند ابزاری است که به موجب آن کسبوکارها با ایجاد ارتباط و باور مصرفکنندگان موردنظر به یک شرکت یا محصول خاص و برای تحت تأثیر قرار دادن نگرش مشتریان نسبت به برند یا شرکت، از آن استفاده مینمایند. بهمنظور شناسایی موفقیت نگرش مشتری به برند یا شرکت، ایجاد ارتباط و باور مطلوب نسبت به برند بسیار مهم است. تعریف آگاهی از برند را میتوان بهعنوان قابلیت مصرفکننده برای درک و تشخیص یک برند در زمینههای مختلف مطرح کرد. آگاهی از برند، اهمیت برند را در ذهن مشتری تداعی میکند. آکر (1996)، بیان میکند که دانش برند مهم است زیرا، نه تنها موجب تقویت و اثرگذاری آن میشود، بلکه عامل مهمی است که با ایجاد ارتباط، بر نگرش مشتری نسبت به برند تأثیر میگذارد. هرچقدر سطح آگاهی از برند مشتری بیشتر باشد، به مراتب بر نام تجاری بیشتر متمرکز میگردد و این نیز به نوبه خود باعث میشود تا مشتری در هنگام خرید، نام برند را در ذهن خود نگه دارد. باتوجه به ارتباط گسترده بین آگاهی از برند و نگرش برند، میتوان بیان کرد که ایجاد آگاهی میتواند پیامدهای رفتاری مهمی درپی داشته باشد. ایجاد آگاهی از برند درنهایت منجر به تغییرات مثبت و مطلوب در نگرش برند میگردد (فُرودی، 2018).
[1]. Foroudi