مبانی نظری صلاحیت حرفه ای

فعالیت بدنی به حفظ سلامتی و بهبود عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی کمک می­کند. مراکز تناسب اندام حوزه مهمی برای فعالیت بدنی هستند که در آن اعضا دوست دارند بیشتر از آنچه در خانه انجام می­دهند ورزش کنند (ریست[1] و همکاران، 2019). یک مطالعه در مورد سطح فعالیت بدنی در بین بزرگسالان در 28 کشور اروپایی گزارش داد که 59.1٪ از پاسخ­دهندگان از نظر بدنی بسیار فعال بودند که با ورزش شدید به دست آمد (گروواسیلی[2] و همکاران، 2015). گزارش کلی شورای فعالیت بدنی در مورد جمعیت ایالات متحده گزارش داد که 67٪ از جمعیت بالای شش سال در سال 2020 در ورزش­های تناسب اندام شرکت کردند (یوتریشن[3] و همکاران، 2021). یوروبارومتر ورزش و فعالیت بدنی (2014) گزارش داد که 15 درصد از جمعیت اروپا در سال 2013 در مراکز تناسب اندام حضور داشتند. متخصصان تناسب اندام با استفاده از رویکرد فردی و مهارت­های ارزیابی به کارآموزان خود در زمینه­های مختلف تمرین و تمرین کمک می­کنند. از آنها انتظار می­رود که نسخه­های ورزشی ایمن و مؤثر، از جمله تمرین مقاومتی و برنامه­های تمرین استقامتی قلبی عروقی را طراحی کنند. تالپی و سیسما (2017) استدلال می­کنند که متخصصان تناسب اندام نسبت به شرکت­کنندگانی که به آنها خدمت می­کنند وظیفه دارند گام­های معقولی برای جلوگیری از آسیب بردارند و در هنگام وقوع آسیب با احتیاط عمل کنند. اگر آسیب در ابتدا درمان نشود، می­تواند به یک وضعیت درد مزمن اسکلتی عضلانی تبدیل شود. درد اسکلتی عضلانی به درد حاد یا مزمنی اطلاق می­شود که با اختلالات اسکلتی عضلانی همراه است و عضلات، تاندون­ها، رباط­ها و استخوان­های بدن را درگیر می­کند (ال-تالاوی[4] و همکاران، 2021). مربیان شخصی اغلب درگیر، و مسئولیت آن را برعهده می­گیرند، و مسئولیت آنها را بر عهده می­گیرند، و مسئولیت آنها را بر عهده می­گیرند، و مسئولیت آنها را بر عهده می­گیرند، انواع رفتارهای بهداشتی که فراتر از مرزهای آموزشی نقش آنها قرار دارد. علاوه بر این، میلتون و همکاران (2008) نشان داد که چگونه نقش مربی تناسب اندام ماهیت پیچیده و چند بعدی دارد. با این حال، تحقیقات تاکنون نتوانسته است نشان دهد مربیان تناسب اندام چگونه دانشی را توسعه می­دهند که چنین پیچیدگی را در خود جای دهد. شکل‌گیری صلاحیت حفظ سلامت مربیان آینده تناسب اندام جزء لاینفک و مهم آموزش حرفه‌ای است که به طور یکپارچه در جریان فعالیت آموزشی و شناختی تخصیص یافته است، دارای ویژگی‌ها و نشانه‌های اساسی فرآیند آموزش است، بنابراین به عنوان یک موضوع هدف عمل می‌کند. تحقیقات علمی بدون شک برای حل مؤثر مشکل شکل­گیری صلاحیت سلامت مربیان آمادگی جسمانی آینده، ایجاد شرایط آموزشی مناسب در روند آموزشی مؤسسه آموزشی ضروری است. آنها باید به عنوان مجموعه­ای از فرصت­ها، فناوری­ها و ابزارهای سازماندهی فرآیند آموزشی در آموزش عالی تلقی شوند که اثربخشی و کارایی این فرآیند را تضمین می­کند. موضوع ایجاد شرایط آموزشی ویژه برای شکل‌گیری صلاحیت حفظ سلامت مربیان آمادگی جسمانی آینده توسط دانشمندانی مانند (واسیلنکو و دوتک[5]، 2018؛ گریبان[6] و همکاران، 2018؛ کونونتس[7] و همکاران، 2020؛ کورنوسنکو[8] و همکاران، 2021)  مورد مطالعه قرار گرفته است. مسائل شکل­گیری صلاحیت پژوهشی مربیان تربیت بدنی آینده توسط (ژامادی[9] و همکاران، 2020) مورد مطالعه قرار گرفت. به گفته دانشمندان، چنین شرایطی عبارتند از: تشدید محتوای تربیت مربیان آینده فرهنگ بدنی از طریق معرفی رشته­های بلوک متغیر. توسعه علاقه حرفه­ای مربیان تربیت بدنی آینده در معرفی فن­آوری­های تناسب اندام سالم؛ اطمینان از تسلط بر تجربه در اجرای فن­آوری­های تناسب اندام سالم در فرآیند کارآموزی؛ دستیابی به مجموعه­ای از دانش روانشناختی و آموزشی، پزشکی و بیولوژیکی، والیولوژیکی و همچنین دانش روش­های آموزش ژیمناستیک بهداشتی و تناسب اندام.

 


[1] Riseth

[2] Gerovasili

[3] Utrition

[4] El-Tallawy

[5] Vasilenko&  Duthak

[6] Griban

[7] Kononets

[8] Kornosenko

[9] Zhamardi