پاورپوینت تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی

یکی از پرکاربردترین رسانه های آموزشی کتاب درسی است. کتاب درسی بخش هایی چون متن، تصاویر و پرسش‌ها را دارا می‌باشد که در راستای اهداف کتاب و پایه تحصیلی طراحی و سازماندهی شده است. صاحبنظران یادگیری معتقدند دانش آموزان باید با مسائل و فعالیت‌هایی روبه رو شوند تا آن‌ها را با هدف درس درگیر کرده و خود به کشف راه حل برای مسائل و کشف روابط میان پدیده ها دست یابند. یکی از مهمترین برنامه های درسی در مدارس آموزش علوم است که دانش آموز با موضوعات زمین‌شناسی، زیست شناسی و بهداشت در ارتباط است.

مطالب کتاب آموزشی باید به گونه‌ای سازماندهی شوند که دانش‌آموز ضمن حرکت در مسیری هموار، به طور تدریجی با فرایند یادگیری درگیر شود و گام به گام در یک مارپیچ ارتقا یابنده خود در تولید مفهوم مشارکت کند. در چنین فرایندی ممکن است، مقداری از دانش به صورت انتقالی و مقداری از طریق کشف، مقداری از طریق درگیر شدن در فعالیت‌های مبتنی بر مهارت‌های فرایندی و مقداری از طریق تعامل با دیگران حاصل شود.

در نظام آموزش متمرکز کشور ما که کتاب‌های درسی به صورت یکسان و به طور همزمان برای همه‌ی دانش‌آموزان مناطق گوناگون در ابعاد وسیع تهیه می‌شوند، نقد و بررسی و تحلیل آن‌ها از زوایای گوناگون از سوی کارشناسان و متصدیان از تدوین تا ارزیابی به منزله‌ی یک الزام مطرح است. هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی ساختار ظاهری و محتوای کتاب علوم تجربی سوم دبستان می‌باشد.