مبانی نظری نوآوری مدل کسب و کار

نوآوری مدل کسب‌وکار یک سیستم کل‌نگر از فعالیت‌ها است که در یک شبکه ارزش با چندین طرف تعبیه شده است که برای ایجاد و جذب ارزش طراحی شده است (زوت و آمیت، 2013). برای محققان استراتژی، تحقیقات مدل کسب‌وکار مفروضات نظریه‌های سنتی خلق و جذب ارزش را با در نظر گرفتن خلق و جذب ارزش در چند سویه (مثلاً تولیدکنندگان، مشتریان و سایر اعضای اکوسیستم‌های خلق ارزش آنها) به چالش می‌کشد (ماسا[1] و همکاران، 2017). یک مدل کسب و کار با هدف ایجاد ارزش برای سهامداران متعدد، سیستمی است که همه سهامداران را در یک اکوسیستم تجاری به هم متصل می کند و منابع آنها را ترکیب می­کند. محتوا، ساختار و حاکمیت یک سیستم فعالیت به عنوان سه عنصر اساسی یک مدل کسب و کار در نظر گرفته می­شود. محتوا به انتخاب فعالیت­هایی که باید انجام شود اشاره دارد. ساختار توصیف می­کند که چگونه این فعالیت­ها و در چه ترتیبی به هم متصل می­شوند و حاکمیت به این اشاره دارد که چه کسی (ذینفعان) این فعالیت­ها را انجام می­دهد. به عنوان فرآیندی برای اختراع مجدد مدل‌های کسب‌وکار موجود، نوآوری مدل کسب و کار شامل جستجوی راه‌های جدید برای ایجاد و جذب ارزش برای سهامداران با تغییر سیستم ایجاد ارزش و جذب فعالیت است (بونکن و فردریچ[2]، 2016) و می­توان با تغییر و پیکربندی مجدد یک یا ترکیبی از عناصر اساسی یک مدل کسب و کار در اکوسیستم کسب و کار، مانند افزودن فعالیت­های جدید (محتوا)، پیوند دادن فعالیت­ها به روش­های جدید (ساختار)، یا تغییر یک یا چند ذینفع که این فعالیت­ها را انجام می­دهند به آن دست یافت. وجود مدل کسب وکار نوآورانه با طراحی و اجرای روش­های کاملا متفاوت برای کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب وکارها حائز اهمیت است. گام مقدماتی طراحی مدل کسب وکار نوآورانه، شناسایی پیشرانه­های مدل کسب وکار نوآورانه است. علیرغم تلاش محققان برای شناسایی پیشرانه­های مذکور در پژوهش­های پیشین، این کار تاکنون به صورت هماهنگ و منسجم انجام نشده است (لیندر و ویلیاندر[3]، 2017). به عبارت دیگر، آثار موجود در مورد پیشرانه­های مدل کسب وکار نوآورانه بسیار پراکنده هستند. یکی از دلایل پراکندگی آن است که در اغلب پژوهش­ها به پیشرانه­های این مدل (ازجمله فعالیت­ها، شبکه­ای­سازی و همکاری، عوامل محیطی و ویژگی­های سازمانی و ..) به صورت جداگانه پرداخته شده است و دلیل دیگر آنکه اکثر محققان مدل کسب وکار نوآورانه را با یک دیدگاه نظری یک رشته­ای شامل بازاریابی یا کارآفرینی و یا مدیریت استراتژیک و... و بهره گرفتن از یک سطح تحلیل، (سطوحی مانند فرد، تیم یا کسب وکار و...) بررسی نموده­اند (امامی اقلیمی و همکاران، 1400).

 


[1] . Massa

[2] . Bouncken & Fredrich

[3] . Linder & Williander

 

همچنین می توانید از محصولات مشابه زیر دیدن فرمائید:

مبانی نظری قابلیت نوآوری

مبانی نظری عملکرد نوآورانه

مبانی نظری نوآوري خدمات

مبانی نظری نوآوری مدل کسب و کار

مبانی نظری رفتار نوآورانه خدمات