مبانی نظری نوآوری زیست محیطی

امروزه نوآوری به عنوان یکی از جنبه­های اصلی منجر به مزیت رقابتی در بین شرکت­ها شناخته می­شود. مکادم و کیوگ رابطه بین عملکرد شرکت­ها و آشنایی آن با نوآوری و تحقیق را بررسی کردند. آن­ها دریافتند که تمایل شرکت­ها به نوآوری در محیط­های رقابتی به منظور دستیابی به مزیت رقابتی بالاتر از اهمیت حیاتی برخوردار است (پاسچ[1]، 2019). به طور مشابه، گروسکی و ماچین تأثیرات نوآوری‌ها و اختراعات عمده را بر معیارهای عملکرد شرکتی مختلف مانند سودآوری حسابداری، نرخ بازده بازار سهام و رشد شرکت بررسی کردند. آن­ها مشاهده کردند که اثرات مستقیم نوآوری­ها بر عملکرد شرکت نسبتاً اندک است و مزایای نوآوری به احتمال زیاد مستقیم است (رحمان[2] و همکاران، 2019). با این­حال، به نظر می‌رسد که شرکت‌های نوآور نسبت به شرکت‌های غیر نوآور کمتر در معرض فشارهای فرقه‌ای و محیطی دوره‌ای هستند.

نوآوری نه تنها برای شرکت­های بزرگ، بلکه برای شرکت­های کوچک و متوسط ​​نیز نقش مهمی ایفا می­کند (آمنتی[3]، 2020). مایکل پورتر استدلال می‌کند که نوآوری یکی از مهم‌ترین سلاح‌های رقابتی است و عموماً به عنوان قابلیت ارزش اصلی یک شرکت در نظر گرفته می‌شود (مویگای و گیتایو[4]، 2018). رقابت جهانی که پس از دهه 1980 بسیار سخت شد، تمرکز شرکت را بر استراتژی­های تجاری خود، به­ویژه بر نوآوری­ها، وادار کرد. اخیراً به دلیل رقابت سخت جهانی، هم افراد و هم شرکت­ها شروع به ارزیابی و بکارگیری استراتژی­های نوآورانه و توانایی­های کارآفرینی با هدف کسب مزیت رقابتی و همچنین ارتقای کارایی، سودآوری و بهره­وری سازمانی کرده­اند.

مفهوم نوآوری زیست محیطی در سال­های اخیر جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این ایده راه حل­هایی را برای مسائل زیست محیطی مانند تغییرات آب و هوا، آلودگی و دفع زباله ارائه می­دهد. (بوچانا[5]، 2023؛ مله و رسو-اسپنا[6]، 2015؛ سامرین[7] و همکاران، 2021). نوآوری زیست محیطی با توسعه خدمات، فرآیندها و محصولات جدید یا بهبود قابل توجهی مشخص می­شود که از یک محیط پایدار پشتیبانی می­کنند. چنین نوآوری­هایی همچنین به دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (محیط زیست سازمان ملل) کمک می­کند. مانند رویکرد سنتی برای افزایش نوآوری، دولت­ها در ترویج نوآوری زیست محیطی نقش دارند. همانطور که کسب­و­کارها از عواقب اقدامات خود آگاه­تر می­شوند و باید از نظر اجتماعی و زیست محیطی مسئولیت­پذیر باشند، نوآوری در محیط زیست اهمیت فزاینده­ای پیدا می­کند (لیو[8] و همکاران، 2024).

نوآوری و رشد اقتصادی به­طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند. نوآوری رشد اقتصادی را با به حداقل رساندن هزینه­های تولید، به حداکثر رساندن بازده سازمانی و تقویت به کارگیری روش­های تولید سرمایه بر تحریک می­کند (آناند[9] و همکاران، 2021؛ زایاس-مارکوز و آویلا-لوپز[10]، 2022).

 


[1] Pasch

[2] Rehman

[3] Amente

[4] Muigai & Gitau

[5] Buchana

[6] Mele&  Russo-Spena

[7] Sumrin

[8] Liu

[9] Anand

[10] Zayas-M´arquez& ´Avila-L´opez