امروزه نوآوری به عنوان یکی از جنبههای اصلی منجر به مزیت رقابتی در بین شرکتها شناخته میشود. مکادم و کیوگ رابطه بین عملکرد شرکتها و آشنایی آن با نوآوری و تحقیق را بررسی کردند. آنها دریافتند که تمایل شرکتها به نوآوری در محیطهای رقابتی به منظور دستیابی به مزیت رقابتی بالاتر از اهمیت حیاتی برخوردار است (پاسچ[1]، 2019). به طور مشابه، گروسکی و ماچین تأثیرات نوآوریها و اختراعات عمده را بر معیارهای عملکرد شرکتی مختلف مانند سودآوری حسابداری، نرخ بازده بازار سهام و رشد شرکت بررسی کردند. آنها مشاهده کردند که اثرات مستقیم نوآوریها بر عملکرد شرکت نسبتاً اندک است و مزایای نوآوری به احتمال زیاد مستقیم است (رحمان[2] و همکاران، 2019). با اینحال، به نظر میرسد که شرکتهای نوآور نسبت به شرکتهای غیر نوآور کمتر در معرض فشارهای فرقهای و محیطی دورهای هستند.
نوآوری نه تنها برای شرکتهای بزرگ، بلکه برای شرکتهای کوچک و متوسط نیز نقش مهمی ایفا میکند (آمنتی[3]، 2020). مایکل پورتر استدلال میکند که نوآوری یکی از مهمترین سلاحهای رقابتی است و عموماً به عنوان قابلیت ارزش اصلی یک شرکت در نظر گرفته میشود (مویگای و گیتایو[4]، 2018). رقابت جهانی که پس از دهه 1980 بسیار سخت شد، تمرکز شرکت را بر استراتژیهای تجاری خود، بهویژه بر نوآوریها، وادار کرد. اخیراً به دلیل رقابت سخت جهانی، هم افراد و هم شرکتها شروع به ارزیابی و بکارگیری استراتژیهای نوآورانه و تواناییهای کارآفرینی با هدف کسب مزیت رقابتی و همچنین ارتقای کارایی، سودآوری و بهرهوری سازمانی کردهاند.
مفهوم نوآوری زیست محیطی در سالهای اخیر جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این ایده راه حلهایی را برای مسائل زیست محیطی مانند تغییرات آب و هوا، آلودگی و دفع زباله ارائه میدهد. (بوچانا[5]، 2023؛ مله و رسو-اسپنا[6]، 2015؛ سامرین[7] و همکاران، 2021). نوآوری زیست محیطی با توسعه خدمات، فرآیندها و محصولات جدید یا بهبود قابل توجهی مشخص میشود که از یک محیط پایدار پشتیبانی میکنند. چنین نوآوریهایی همچنین به دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (محیط زیست سازمان ملل) کمک میکند. مانند رویکرد سنتی برای افزایش نوآوری، دولتها در ترویج نوآوری زیست محیطی نقش دارند. همانطور که کسبوکارها از عواقب اقدامات خود آگاهتر میشوند و باید از نظر اجتماعی و زیست محیطی مسئولیتپذیر باشند، نوآوری در محیط زیست اهمیت فزایندهای پیدا میکند (لیو[8] و همکاران، 2024).
نوآوری و رشد اقتصادی بهطور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند. نوآوری رشد اقتصادی را با به حداقل رساندن هزینههای تولید، به حداکثر رساندن بازده سازمانی و تقویت به کارگیری روشهای تولید سرمایه بر تحریک میکند (آناند[9] و همکاران، 2021؛ زایاس-مارکوز و آویلا-لوپز[10]، 2022).
[1] Pasch
[2] Rehman
[3] Amente
[4] Muigai & Gitau
[5] Buchana
[6] Mele& Russo-Spena
[7] Sumrin
[8] Liu
[9] Anand
[10] Zayas-M´arquez& ´Avila-L´opez
همچنین می توانید فایل های مشابه زیر را نیز خریداری کنید:
مبانی نظری نوآوری پایداری زنجیره تامین
مبانی نظری نوآوری مدل کسب و کار