مبانی نظری رهبری تحول آفرین هزاره ها

رهبری موضوعی است که از دیرباز نظر محققان و عامه مردم را به خود جلب کرده است. شاید علت جذابیت گسترده رهبری این باشد که رهبری، فرایندی بسیار اسرارآمیز است که در زندگی همه افراد وجود دارد. در اکثر موارد دانشمندان علوم رفتاری کوشیده‌اند تا بدانند بر اساس چه ویژگی‌ها، توانایی‌ها، رفتارها، منابع قدرت یا با تکیه بر چه جنبه‌هایی از موقعیت، توان رهبر در تأثیر بر پیروان و تحقق اهداف گروهی را می‌توان تعیین کرد (عظیمی مطلق و عطایی، 1400).

رهبری یکی از برجسته‌ترین مظاهر زندگی اجتماعی بشر است و اهمیت رهبری در سطح فردی و سطح گروهی و سطح سازمانی بر هیچ کس پوشیده نیست. رهبری به عنوان عامل، توان یا نیروی بالفعل و یا بالقوه‌ای است که مدیران و رهبران از طریق اعمال نفوذ و همراه با ایجاد اطمینان در پیروان خود برای تحقق اهداف و آرمان‌های مورد نظر، اعم از سازمانی و گروهی از آن استفاده می‌کنند (نیکنام، 1401).

متفکران علوم انسانی مفهوم رهبری را از ابعاد مختلفی مورد بحث قرار می دهند. گروهی رهبری را بخشی از وظایف مدیریت می دانند و گروهی دیگر برای رهبری مفهوم وسیع‌تری نسبت به مدیریت قائل هسند و آن را توانایی ترغیب دیگران به کوشش مشتاقانه جهت تحقق اهداف معین می‌دانند و یا آن را فعالیت‌هایی می‌دانند، که مردم برای تلاش مشتاقانه در جهت کسب اهداف گروهی تحت تاثیر قرار می دهد و برخی نیز به تحت تاثیر قرار دادن جهت کسب هدف مشترک رهبری می گویند (جهانی، 1398).

 

همچنین می توانید از محصولات مشابه زیر دیدن فرمائید:

مبانی نظری حمایت رهبری

مبانی نظری سبک های رهبری

مبانی نظری حمایت سازمانی درک شده

مبانی نظری حمایت‌ اجتماعی