
روش یادگیری مشارکتی جیگساو، که یک رویکرد یادگیرندهمحور است، بهعنوان روشی مؤثر در توسعه مهارتهای فراگیر ضروری در دانشآموزان شناخته میشود (تانگ ، 2023). این تکنیک یادگیری مشارکتی یک استراتژی آموزشی است که در آن دانشآموزان در گروهها کار میکنند تا بخشهای مختلف یک تکلیف یا پروژه را تکمیل کنند. هر عضو گروه مسئول یادگیری و تسلط بر بخش خاصی از محتوا است. پس از تبدیل شدن به یک متخصص در بخش محوله، هر عضو آنچه را که آموخته است به گروه خود آموزش میدهد. این روش همکاری را ترویج میکند، اطمینان حاصل میکند که همه دانشآموزان مشارکت دارند و به آنها کمک میکند تا درک عمیقتری از مطالب بهدست آورند زیرا هم به تدریس و هم به یادگیری از همتایان خود میپردازند. این رویکرد توسط الیوت آرونسون در سال 1971 پیشنهاد شد و اولین بار توسط آریستون در سال 1978 بهکار گرفته شد. این روش در ارتقاء نتایج دانشآموزان از جمله مهارتهای اجتماعی، مفهومی و مشارکتی موفقیت زیادی بهدست آورد و بعدها توسط اسلاوین در سال 1980 توسعه یافت. تکنیک جیگساو همچنین دانشآموزان را بهطور فعالتری در فرآیند یادگیری درگیر میکند تا در فرآیند یادگیری از طریق سخنرانی (داکوستا و فابلا ، 2023)، زیرا بر همکاری تمرکز دارد. هدف این تکنیک مطالعه مطالب درسی در گروههای کوچک است که از یک رویکرد ساختاری چهار مرحلهای شامل برنامهریزی و آمادگی، اجرا، مشاهده و بازتاب برای دستیابی به اهداف خاص پیروی میکند (دهول و ورما ، 2019). استفاده از روش جیگساو بهطور گستردهای در خارج از کشور مورد مطالعه قرار گرفته تا دانشآموزان را با نتایج مطلوب یادگیری تجهیز کند (هلیماه و سوکمادی ، 2019). مطالعات مختلفی نیز برای ایجاد انواع مختلف جیگساو انجام شده است (کوشون دروئت و همکاران، 2023).
در این رویکرد، دانشآموزان به گروههای کوچک به نام "گروههای خانگی" تقسیم میشوند. محتوای درس به بخشهای جداگانه تقسیم میشود که هر بخش به یکی از اعضای گروه خانگی اختصاص مییابد. اعضای گروههای خانگی مختلف که بر روی همان بخش کار میکنند، در "گروههای تخصصی" جمع میشوند. در این گروههای تخصصی، آن¬ها بحث میکنند، بهطور کامل درک میکنند و محتوای اختصاصی خود را به مواد آموزشی تبدیل میکنند. سپس هر متخصص به گروه خانگی خود باز میگردد تا بخش خود را به همتایانش آموزش دهد (سانچز-مونوژ و همکاران، 2022). مرحله سوم شامل ارزیابی همتایان توسط دانشآموزان است، در حالی که معلم بهطور فردی هر دانشآموز را با استفاده از تکالیف و آزمونها تجزیه و تحلیل میکند. علاوه¬براین، دانشآموزان بازخورد عملکرد فردی و گروهی دریافت میکنند (داکستا و فابلا، 2023).