اتکینسون، ریچاردسی؛ نولنهوکسما، سوزان؛ بم، داریل؛ اسمیت، ادوارد و اتکینسون، ریتاال. (1393). زمینة روانشناسی هیلگارد. ترجمه مهرداد بیک، محمد نقی براهنی، بهروز بیرشک، مهدی محی الدین بناب، مهرناز شهرآرای، رضا زمانی و نیسان گاهان. تهران: انتشارات رشد.
بابادی، امین. (1391). تدوین و هنجاریابی آزمون مهارتهای زندگی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
بهرام گیری، فاطمه. (1390). بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسئله در بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان عقبمانده ذهنی خفی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
پارسامهر، مهربان و حدّت، الهه. (1395). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان. توسعه اجتماعی، 11(2)، 65-94.
خدارحمی، سمیه؛ علوی، مهتاب و عزتی، سجاد. (1394). مقایسه سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور شهرستان دره شهر. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، 6(20)، 89-108.
روزبهانی، سحر. (1402). تأثیر آموزش خلاقیت بر تقویت ویژگیهای کارآفرینی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشگاه خوارزمی.
سهرابیان، طاهره. (1399). بررسی تأثیر نگرش مذهبی بر سازگاری فردی و اجتماعی دانشآموزان دبیرستانی استان لرستان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
سیف، علی اکبر. (1389). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات رشد.
شریفی، مرتضی. (1396). رابطه سن ورود به مدرسه با عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی و اجتماعی دانشآموزان پایه اول مدارس ابتدایی شهر اهواز. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان.
صالحیان، نیما و مرادی، شهاب. (1401). تاثیر رواندرمانی پویشی کوتاه مدت بر سازگاری اجتماعی بیماران دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی، 14(18)، 1-13.
صداقتی فرد، مجتبی. (1399). جامعهشناسی (کلیات، مفاهیم، پیشینه). چاپ هفتم، تهران: انتشارات ارسباران.
صدیقی،کامران. (1380). بررسی میزان اثربخشی آموزش شناختی - رفتاری عزتنفس بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر پایة سوم دبیرستانهای نیشابور. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
فولادی، عزت الله. (1393). مشاوره همتایان: چشماندازها، مفاهیم بهداشت روان و مهارتها. تهران: طلوع دانش.
مظاهری، اکرم. (1395). تأثیر آموزش گروهی عزتنفس بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان. مجله علمی - پژوهشی دانشگاه شاهد، 13(16)، 49-56.
موسوی، سیده فاطمه. (1396). بررسی علل و عوامل ایجاد رضایت از زندگی و اثر آن در قرآن و حدیث، پایاننامة کارشناسی ارشد، ایلام: مؤسسه آموزش عالی باختر.
ناصری، حسین. (1394). مهارتهای زندگی ویژه دانشجویان. تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.
نوری، مرجانه. (1390). بررسی ارتباط خودگوییهای درونی با سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی در دختران پیشدانشگاهی و تأثیر آموزش خودگوییهای تسهیل کننده بر این سازگاری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
وثوقی، منصور. (1394). مبانی جامعهشناسی. تهران: انتشارات بهینه.
یارمحمدیان، احمد و شرفی راد، حیدر. (1390). تحلیل رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در نوجوانان. جامعه شناسی کاربردی، 22(4)، 35-50.
Chumba, R. j., & Kyalo, P. M. (2011). Selected factors influencing social and academic adjustment of undergraduate students of Edgerton University Ngoro campus. International journal of business and social science, 2, 18.
Curran, T. (2018). An actor-partner interdependence analysis of cognitive flexibility and indicators of social adjustment among mother-child dyads. Personality and Individual Differences, 126, 99-103.
Din, S., Shah, M., Jamal, H., & Bilal, M. (2015). Rehabilitation and social adjustment of people with burns in society. Burns, 41(1), 106-109.
Engels, R., Dekovic, M., & Meeus, W. (2012). Parenting practices, socialskills and peer relationships in adolescence. Social Behavior and Personality: An International Journal, 30(1), 3-17.
Lazarus, m. (1994). Substance abuse acomprehensive textbook. Journal of school psychology, 2(4), 170-178.
Moll, K., Gobel, S. M., Gooch, D., Landerl, K., & Snowling, M. J. (2016). Cognitiverisk factors for specific learning disorder: Processing speed, temporal processing, and working memory. J Learn Disabil, 49(3), 272-81.
Park, B. R., & Choi, J. S. (2014). Emotionally Focused Therapy (EFT) for the Family of an Adolescent with Suicidal Ideation: A Case Study. Family and Family Therapy, 22(3), 275.
Richards, P. S. (2011). Religious Devoutness in College Students: Relations withEmotional, and Social Adjustment and Psychological Well-Being. Journal of Counseling Psychology, 38 (2), 189-199.
Rowland, T. A., & Marwaha, S. (2018). Epidemiology and risk factors for bipolar disorder. Therapeutic Advances in Psychopharmacology, 8(9), 251–269.
Sadati, Z., Mirzaian, B., & Doosti, Y. (2019). The effect of basic life skills training on adaptability and psychological well-being in married female students. International Clinical Neuroscience Journal, 6(1), 28-3.