مبانی نظری اخلاق حرفه‌ ای

اخلاق مجموعه ای از اصول اخلاقی تعریف شده است که بایدها و نبایدهای ارتباط فروشنده و خریدار را از طریق ابزارهای اخلاقی تبیین می نماید. ممکن از طریق اخلاق بعضی از مزیت ها و مزایا همچون کیفیت محصولات، تفاوت قیمت ها به مشتری مخابره شود و در نتیجه منجر به کسب قدرت انتخاب بیشتر شده و در رفع بعضی از نیازهای آن ها موثر افتد.

در جامعه ای که احساس مسوولیت وجود دارد رعایت اخلاق از مهم ترین ویژگی صنعت است. اخلاق علم است که صفات نفسانی خوب و بد و اعمال و رفتار اختیاری متناسب با آنها را معرفی می کند و شیوه تحصیل صفات نفسانی خوب و انجام اعمال پسندیده و دوری از صفات نفسانی بد و اعمال ناپسند را نشان می دهد. بر اساس تعریف ذکر شده علم اخلاق علاوه بر گفت و گو از صفات نفسانی خوب و بد از اعمال و رفتار متناسب با آنها نیز بحث می کند(کیا و ساپی، ۱۳۹۸).

به هر صورت می توان گفت اخلاق اعتقاد به اصولی است که شاخص نیک و بد زندگی بوده، تمیز دهنده است از وجدان آدمی نشات می گیرد، اعتقادی است مستقل بدون چشمداشت و نامحدود، با قدرت سیالیت زیاد ملازم با روح نوع دوستی و برانگیزشهائی بنا می شد که منافع زودگذر و اغراض خودخواهانه را فدای خواسته های والا و دوراندیشانه می کند(علیزاده، ۱۳۹۰).

اخلاق حرفه ای، مسوولیت اخلاقی فرد از حیث شغل است. هر چه اخلاق حرفه ای در مدرسه از سوی مدیران و معلمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد مدرسه در نیل به اهداف پیش بینی شده توفیق بیشتری می یابد. اخلاق حرفه ای در تصمیم گیریها و خط مشی های سازمانی همچون منابع انسانی، منابع مالی، مدیریت تولید، اهمیت دارد(پورحیدر و همکاران، ۱۳۹۸).