مبانی نظری اعتبار گزارش‌های حسابرسی

در طول چند دهه گذشته، حرفه حسابرسی به طور بحث برانگیز برای هدف نامناسب بوده است، با این سؤال کلیدی این است که آیا حسابرسی می­تواند انتظارات جامعه را برآورده کند (جپسن[1]، 2019). در حالی که بحران حسابرسی بخش خصوصی را در برگرفته است، مشکلات مشابهی در بخش دولتی ظاهر می‌شود و نگرانی‌های بخش دولتی را به چالش می‌کشد (کوردی و هی[2]، 2019). حسابرسی بخش عمومی به دلیل ناکامی در برجسته کردن مسائل مربوط به کارایی عملیاتی و پایداری مالی در دولت و مؤسسات عمومی با انتقاد فزاینده‌ای مواجه شده بود. بنابراین، مهم است که کیفیت حسابرسی در حال افزایش است (اکبر و مهدی[3]، 2023) و همچنین کیفیت حسابرسی در بخش دولتی نقش بالقوه مهمی در جلوگیری از فساد همراه با توسعه بلندمدت دموکراسی­ها و رفاه اجتماعی دارد. با این حال، تجربه عملی نشان می­دهد که به نظر نمی­رسد حسابرسی در مبارزه با فساد یا سوء رفتار اخلاقی بسیار مؤثر باشد.

اعتبار گزارش حسابرسی موضوع بسیار مهمی در حوزه حسابرسی و بازار سرمایه است و اهمیت آن به مرور زمان با رشد بازار سرمایه افزایش می­یابد (فرخ و جهانشاد[4]، 2022). تحقیقات قبلی عمدتاً بر­ انگیزه حسابرسان برای استقلال متمرکز بوده است، اما در سال‌های اخیر نیز شاهد افزایش مطالعات در مورد شایستگی‌ها و ویژگی‌های حسابرسان در سمت عرضه خدمات حسابرسی بوده‌ایم. بنابراین، ادبیات جریان اصلی در مورد اعتبار گزارش حسابرسی از سطح نهادی (شامل تخصص صنعت، اندازه شرکت و فرآیند حسابرسی) فراتر رفته است تا بر ویژگی­ها و شایستگی­های حسابرسان فردی تمرکز کند. بنابراین، سرمایه انسانی حیاتی­ترین دارایی برای حرفه حسابرسی است. دسترسی به مجموعه متنوعی از استعدادها اعم از زن و مرد و ویژگی­های رفتاری و ذاتی آنها برای موفقیت مؤسسات حسابرسی ضروری است. با این حال، یک استعداد کلیدی که به طور فعال توسط شرکت­های حسابرسی پیشرو دنبال می­شود، توانایی رهبری تیم­های حسابرسی توسط شرکا است که به ندرت مورد مطالعه قرار گرفته است. در زمینه حسابرسی­های مالی در بخش خصوصی و دولتی، ارزیابی عملکرد حسابرسان نه تنها از جنبه نتایج کار، بلکه از نظر رعایت استانداردهای اخلاقی نیز ارزیابی می­شود. مطالعات مختلف اهمیت جنبه­های عملکرد در حسابرسی را نشان داده­اند و عواملی را که بر عملکرد حسابرس تأثیر می­گذارند شناسایی کرده­اند. مطالعات مختلف عوامل شخصی، گروهی و خارجی را نشان داده‌اند که بر عملکرد حسابرس تأثیر می‌گذارند (حکیم[5]، 2017).

 


[1] Jeppesen

[2] Cordery & Hay

[3] Akbar & Mahdi

[4] Farokh & Jahanshad

[5] Hakim