مبانی نظری عدالت سازمانی

صاحبنظران اهمیت بررسی اثرات فرهنگی در ایجاد و توسعه اعتماد و ارتباطات افراد را بیان کرده اند. تحقیقی که در خلال سال هاي 1995 -1996 توسط مرکز روانشناسی سازمانی و صنعتی در دانشگاه آفریقاي جنوبی بر روي عوامل ایجاد کننده اعتماد یا عدم اعتماد انجام گردید، منجر به این نتیجه گیري شد که اعتماد در سازمان ها به وسیله عوامل فرهنگی، شخصی و اقدامات مدیریتی ایجاد می شود. محققان این پژوهش عنوان می کنند که اگر اثرات فرهنگ و ارزش هاي محوري در نظر گرفته شود، مفهوم اعتماد بسیار مهم تر می شود. در بسیاري از مواقع این سوال پیش روي محققان بوده است که به چه کسی اعتماد کنیم؟ آنها در پژوهش هاي خود به این نتیجه رسیده اند که ما همواره به آنهایی اعتماد می کنیم که بیشتر از بقیه شبیه ما هستند (رابینز، 2005).

مطالعات رفتار سازمانی نشان می دهد که ارزشها و فرهنگ نفوذ قوي بر رفتار هاي فردي دارند و ابعاد فرهنگی ممکن است ادراك افراد از اعتماد را تحت تأثیر قرار دهد (سلیم و بونتیس، 2009، ص166).

 

 

2-5 سوابق تحقیقات انجام شده

2-5-1 سوابق داخلی

زندیه و همکاران (1401) پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین عدالت سازمانی با رضایت شغلی کارکنان با توجه به نقش میانجیگری کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی در سازمان صدا و سیما انجام دادند. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ستادی سازمان صدا و سیما بود. نتایج این بررسی نشان داد بین عدالت سازمانی با رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی نقش میانجی را در رابطه میان عدالت سازمانی با رضایت شغلی کارکنان ایفا می کنند.