مبانی نظری بازاریابی از طریق رسانه اجتماعی

بازار عبارت­ است از مجموعه­ ای از خریداران بالقوه و بالفعل یک محصول. بازار بالقوه به مشتریانی گفته می­شود که تمایل و علاقه به خرید کالا یا خدمتی را داشته باشند. مشتریان بالقوه برای اینکه تبدیل به مشتریان واقعی شوند باید هم به محصول دسترسی داشته باشند و هم به اندازه کافی درآمد داشته باشند. بنابراین بازار قابل دسترسی به مجموعه­ ای از مشتریان گفته می­شود که دارای علاقه و قدرت خرید بوده و به محصول مورد نظر دسترسی دشته باشند (نوری و همکاران، 1401). به بیانی دیگر، بازار عبارت است از مکانی فیزیکی که در آنجا خریداران و فروشندگان گرد هم می ­آیند تا به امر مبادله کالا بپردازند. اقتصاددانان بازار را به­صورت مجموعه­ای از خریداران و فروشندگان در نظر می­گیرند که به مبادله محصولی خاص و یا به مبادله گروهی از محصولات می­پردازند (مانند بازار گندم یا بازار مسکن). اما از دید بازاریابی، فروشندگان- یعنی مجموعه­ تولیدکنندگان و عمده فروش­ها و خرده فروش­ها- صنعت را به وجود می­ آورند و خریداران ایجاد بازار می­کنند (نجاری و مهدی­نژاد، 1399).

عمل بازاریابی دربرگیرنده فعالیت­هایی است که ارائه یک تعریف جامع از آن دشوار می­سازد. تعاریف مختلفی که توسط متخصصان امر بازاریابی برای آن عنوان کرده­اند، هریک به نحوی این فعالیت­ها را از زاویه دید خود مطرح نموده­اند. امروزه دامنه بازاریابی به حدی گسترش یافته است که تبلیغات و فروش به عنوان بخشی از آن تلقی می­شوند و قلمروی آن تمام عملیات بنگاه ­های اقتصادی- اعم از تولیدات، توزیع یا خدماتی- را شامل می­شود. مدیران بازاریابی فعالیت­های وسیعی از قبل از فروش و حتی تولید تا پس از فروش کالا و ارائه خدمات را ارائه می­دهند و به طور خلاصه در طراحی تولید، بسته ­بندی، توزیع و فروش کالاها و خدمات به مصرف­کننده و دست آخر جلب رضایت مشتری از طریق اقدامات پس ازفروش نقش بسزایی را ایفا می­کنند (محبی، 1396). انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی را این­گونه تعریف کرده است: بازاریابی عبارت است از فرآیند برنامه­ریزی و تحقق یک ایده، قیمت­گذاری، تبلیغات و توزیع کالا سا خدمت و یا عقاید و اندیشه­ ها به نحوی که مبادله­ای ایجاد نماید و اهداف فردی و سازمانی با این مبادله ارضاء گردد. بازاریابی به مفهوم کار با بازارهاست به منظور فراهم نمودن مبادلات با هدف تأمین خواسته ­ها و نیازهای انسان؛ یعنی بازاریابی به عنوان فرآیندی که طی آن افراد و گروه ­ها با تولید و مبادله کالا و سود با دیگران، خواسته­ ها و نیازهای خود را تأمین می­کنند. فرآیند مبادله خود مستلزم انجام کار است. فروشندگان باید به دنبال خریداران باشند، نیازهای آنان را بشناسند و اقدام به طراحی محصولات مطلوب، انجام تبلیغات، انبارداری، تحویل و قیمت گذاری کنند. فعالیت­هایی نظیر تولید کالا، تحقیق، ارتباط، توزیع، قیمت­گذاری و ارائه خدمات از جمله فعالیت­های اساسی بازاریابی هستند (ملکی و همکاران، 1398).