مبانی نظری اعتماد مشتری

از نظر ساختارهای ترکیبی، اعتماد از مفاهیم چند وجهی مانند اعتماد شناختی و اعتماد عاطفی تشکیل شده است. اعتماد شناختی زمانی ایجاد می شود که افراد بر شایستگی، دانش و قابلیت اعتماد دیگران تکیه کنند، در حالی که اعتماد عاطفی مبتنی بر خیرخواهی دیگران است. در حالی که اعتماد شناختی مبتنی بر اعتبار دیگران در مبادلات است، اعتماد عاطفی مبتنی بر ارزیابی عاطفی از حسن نیت دیگران است. دو بعد اعتماد یکدیگر را تقویت می کنند. نظریه تبادل اجتماعی معتقد است که اعتماد شرط لازم برای روابط موفق بین مصرف کنندگان و ارائه دهندگان خدمات است. در گردشگری، ایجاد اعتماد بین مسافران و مقاصد به عنوان عاملی حیاتی برای ارتقای سفر و جذب موفقیت آمیز بازدیدکنندگان به مقصد در نظر گرفته شده است. اکثر تحقیقات گردشگری موجود بر تأثیر اعتماد مسافران به مقصد، اطلاعات سفر آنلاین و کارکنان گردشگری و مهمان‌نوازی بر رفتارهای سفر آنها متمرکز شده‌اند (شین و همکاران[1]، 2022).

در مواقع عدم اطمینان، اعتماد یک مؤلفه کلیدی است که جامعه را در کنار هم نگه می دارد و نگرش ها و رفتارهای مردم را پایه ریزی می کند. با توجه به اینکه شفافیت مؤثر و اعتماد عمومی عوامل کلیدی مورد نیاز برای غلبه بر بحران های بهداشت عمومی هستند، اعتماد در طول همه گیری COVID-19 به طور گسترده در ادبیات بهداشت عمومی اخیر مورد مطالعه قرار گرفته است. اعتماد عمومی به مسائل سلامتی با ارتباطات مؤثر و مناسب در مورد اقدامات COVID-19 تعیین می شود. هندرسون و همکاران[2] (2020) یک مدل اعتماد عمومی ایجاد کرد که اهمیت بررسی رابطه بین سیاست‌های دولت، اعتماد عمومی و رفتار عمومی در زمینه COVID-19 را برجسته می‌کند. در این مدل، آنها ده استراتژی را برای ایجاد اعتماد عمومی، از جمله ثبات، پیشگامی، اعتبار و شفافیت پیشنهاد کردند. وانگ و جنسن[3] (2020) پارادوکس اعتماد را با یافتن این نکته توضیح دادند که سطوح بالای اعتماد عمومی به مقامات منجر به دست کم گرفتن خطرات COVID-19 درک شده توسط عموم می شود.

 


[1] Shin,et al

[2] Hensher,et al

[3] Wong C.M.L., Jensen O

 

 

همچنین می توانید محصولات مشابه زیر را نیز خریداری کنین:

مبانی نظری تمایل به اعتماد

مبانی نظری اعتماد به تامین کننده

مبانی نظری اعتماد به برند