مبانی نظری ادراک از اثر بخشی سبز

اثربخشی درک شده مشتری به عنوان باور یک فرد مبنی بر این­که تلاش­های اقدامات آنان می­تواند در حل مشکلات محیطی تفاوت ایجاد کند، مفهوم­سازی شده است و به یک باور خاص در یک زمینه خاص اشاره می­کند که تلاش­های یک فرد می­تواند در راه­حل یک مشکل تفاوت ایجاد کند. اثربخشی درک­شده مشتری با مفهوم کنترل رفتاری درک­شده مرتبط است. موضوع رایج این است که اعمال و نیات افراد تحت تأثیر میزانی است که آن­ها معتقدند انزجار یا وقوع یک رویداد می­تواند تحت تأثیر اعمال آن­ها باشد درحالی­که اثربخشی درک­شده مشتری با احساسات عمومی­تر کنترل از یک همبستگی مثبت با منبع کنترل مرتبط است و به عنوان یک دامنه خاص درنظر گرفته می­شود و می­تواند مستقیماً تحت تأثیر تجربه مستقیم افراد، تجربیات دیگران و دانش قرار گیرد. اثربخشی درک­شده مشتری میزانی است که افراد احساس می­کنند کنترل رفتاری کمی بر عملکرد یک رفتار دارند. به بیانی دیگر، اثربخشی درک­شده مشتری به طور منحصربه فردی باعث کاهش نیات و رفتار رفتاری مشتریان می­شود حتی در شرایطی که هنجارها و نگرش­های اجتماعی نسبت به عمل مطلوب باشد (آمنوور[1] و همکاران، 2019).

مفهوم اثربخشی درک شده مشتری را می­توان به عنوان ادراک مشتریان در مورد عملکرد محیطی آن­ها و میزانی که اقدام و مشارکت فردی آن­ها می­تواند در جامعه تغییر ایجاد کند و می­تواند محیط را از تخریب محافظت کند، درنظر گرفت (قوانیدزه[2] و همکاران، 2016). اثربخشی درک شده مشتری به عنوان یک پیش­بینی کننده مهم قصد و رفتار خرید سبز مصرف­کننده، توسط چندین محقق مورد مطالعه قرار گرفته است و مطالعات نشان داده است که مصرف­کنندگانی که محصولات طرفدار محیط زیست را ترجیح می­دهند و رفتارهای سبز از خود نشان می­دهند، بیشتر تحت کنترل درونی هستند و این گروه خاص از افراد معتقدند که تلاش واحد می­تواند در حفاظت از محیط زیست و پایداری مؤثر باشد (جایسوال و کانت، 2018).

 


[1] . Amenuvor

[2] . Quoquab

 

 

همچنین می توانید فایل های مشابه زیر را نیز خریداری کنید:

مبانی نظری گردشگری ورزشی سبز

مبانی نظری بازاریابی سبز در ورزش

مبانی نظری ادراک از تصویر سبز

مبانی نظری ادراک از شیوه های سبز

مبانی نظری رفتار سبز کارکنان