اثربخشی درک شده مشتری به عنوان باور یک فرد مبنی بر اینکه تلاشهای اقدامات آنان میتواند در حل مشکلات محیطی تفاوت ایجاد کند، مفهومسازی شده است و به یک باور خاص در یک زمینه خاص اشاره میکند که تلاشهای یک فرد میتواند در راهحل یک مشکل تفاوت ایجاد کند. اثربخشی درکشده مشتری با مفهوم کنترل رفتاری درکشده مرتبط است. موضوع رایج این است که اعمال و نیات افراد تحت تأثیر میزانی است که آنها معتقدند انزجار یا وقوع یک رویداد میتواند تحت تأثیر اعمال آنها باشد درحالیکه اثربخشی درکشده مشتری با احساسات عمومیتر کنترل از یک همبستگی مثبت با منبع کنترل مرتبط است و به عنوان یک دامنه خاص درنظر گرفته میشود و میتواند مستقیماً تحت تأثیر تجربه مستقیم افراد، تجربیات دیگران و دانش قرار گیرد. اثربخشی درکشده مشتری میزانی است که افراد احساس میکنند کنترل رفتاری کمی بر عملکرد یک رفتار دارند. به بیانی دیگر، اثربخشی درکشده مشتری به طور منحصربه فردی باعث کاهش نیات و رفتار رفتاری مشتریان میشود حتی در شرایطی که هنجارها و نگرشهای اجتماعی نسبت به عمل مطلوب باشد (آمنوور[1] و همکاران، 2019).
مفهوم اثربخشی درک شده مشتری را میتوان به عنوان ادراک مشتریان در مورد عملکرد محیطی آنها و میزانی که اقدام و مشارکت فردی آنها میتواند در جامعه تغییر ایجاد کند و میتواند محیط را از تخریب محافظت کند، درنظر گرفت (قوانیدزه[2] و همکاران، 2016). اثربخشی درک شده مشتری به عنوان یک پیشبینی کننده مهم قصد و رفتار خرید سبز مصرفکننده، توسط چندین محقق مورد مطالعه قرار گرفته است و مطالعات نشان داده است که مصرفکنندگانی که محصولات طرفدار محیط زیست را ترجیح میدهند و رفتارهای سبز از خود نشان میدهند، بیشتر تحت کنترل درونی هستند و این گروه خاص از افراد معتقدند که تلاش واحد میتواند در حفاظت از محیط زیست و پایداری مؤثر باشد (جایسوال و کانت، 2018).
[1] . Amenuvor
[2] . Quoquab
همچنین می توانید فایل های مشابه زیر را نیز خریداری کنید:
مبانی نظری بازاریابی سبز در ورزش
مبانی نظری ادراک از شیوه های سبز