مبانی نظری اعتماد به تامین کننده

نقش تأمین­ کنندگان در یک فعالیت زنجیره تأمین پیچیده، برای پاسخ­گویی به محیط پویا در عصر جهانی امروز بسیار مهم است. تأمین­کنندگان اغلب به دنبال ارائه محصولات و خدمات پیشرو به مشتریان هستند. از طرفی نیز مدیریت صحیح تأمین­کنندگان از چندین جنبه برای سازمان دارای مزیت می­باشد (آلبری، 2019). اول این­که سازمان می­تواند تأمین­کنندگان را براساس انتظارات خود مدیریت کند. دوم، زمانی­که تأمین­کنندگان به­طور منظم مورد ارزیابی قرار می­گیرند، عملکرد خود را بهبود می­بخشند و سوم این­که سازمان قادر خواهد بود تا رقابت خود را با مدیریت زمان چرخه سفارش و سطح موجودی از طریق همکاری با تأمین­کنندگان بهبود ببخشد (حسن[1] و همکاران، 2015). عامل اعتماد درواقع عامل تسهیل­کننده تعاملات بشری است. اعتماد به افراد امکان انجام تراکنش­های تجاری را افزایش داده و به حرکت روان­تر اقتصاد کمک می­کند. از طرف دیگر، عدم اعتماد خود یک حالت ذهنی مفید است که افراد را در دوری جستن از سیستم­ها یا افراد و سازمان­های غیرقابل اعتماد و ناسالم توانمند می­سازد (ژائو[2] و همکاران، 2020). ایجاد رابطه و اعتماد با یک تأمین­کننده معمولاً با توافق یا قراردادری که دو طرف بر آن اتفاق نظر دارند، آغاز می­شود. یک رابطه خوب بین خریدار و تأمین­کننده امکان بهبود عملکرد تأمین­کننده را فراهم می­سازد و درنتیجه موجب ایجاد اعتماد می­شود. اندازه­گیری عملکرد تأمین­کننده شامل عوامل مختلفی است. به عنوان مثال، کیفیت محصولات، تحویل به موقع، ارائه خدمات و انعطاف­پذیری (مدی[3] و همکاران، 2014).

اعتماد عامل مهمی در زندگی افراد می­باشد و روابط معنادار میان انسان­ها این مفهوم بستگی دارد. اعتماد در کسب­وکار نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مصرف­کننده برای خرید کالا یا خدمات به فروشنده اعتماد می­کند و انتظار دارد که محصول یا خدمات دریافت شده براساس مشخصات فنی اعلام شده باشد (مودی[4] و همکاران، 2014). هارتونو و همکاران (2015)، در کنار رابطه خریدار و تأمین­کننده پیشنهاد کردند که اعتماد به تأمین­کننده عملکرد وی را بهبود می­بخشد، موجب افزایش کارایی و کیفیت محصول می­شود، زمان تحویل را به حداقل می­رساند و هزینه­ها را کاهش می­دهد.

 


[1] . Hassan

[2] . Zhao

[3] . Mady

[4] . Moody

 

 

همچنین می توانید محصولات مشابه زیر را خریداری کنید:

مبانی نظری تمایل به اعتماد

 

مبانی نظری اعتماد به برند

مبانی نظری اعتماد مشتری