نقش تأمین کنندگان در یک فعالیت زنجیره تأمین پیچیده، برای پاسخگویی به محیط پویا در عصر جهانی امروز بسیار مهم است. تأمینکنندگان اغلب به دنبال ارائه محصولات و خدمات پیشرو به مشتریان هستند. از طرفی نیز مدیریت صحیح تأمینکنندگان از چندین جنبه برای سازمان دارای مزیت میباشد (آلبری، 2019). اول اینکه سازمان میتواند تأمینکنندگان را براساس انتظارات خود مدیریت کند. دوم، زمانیکه تأمینکنندگان بهطور منظم مورد ارزیابی قرار میگیرند، عملکرد خود را بهبود میبخشند و سوم اینکه سازمان قادر خواهد بود تا رقابت خود را با مدیریت زمان چرخه سفارش و سطح موجودی از طریق همکاری با تأمینکنندگان بهبود ببخشد (حسن[1] و همکاران، 2015). عامل اعتماد درواقع عامل تسهیلکننده تعاملات بشری است. اعتماد به افراد امکان انجام تراکنشهای تجاری را افزایش داده و به حرکت روانتر اقتصاد کمک میکند. از طرف دیگر، عدم اعتماد خود یک حالت ذهنی مفید است که افراد را در دوری جستن از سیستمها یا افراد و سازمانهای غیرقابل اعتماد و ناسالم توانمند میسازد (ژائو[2] و همکاران، 2020). ایجاد رابطه و اعتماد با یک تأمینکننده معمولاً با توافق یا قراردادری که دو طرف بر آن اتفاق نظر دارند، آغاز میشود. یک رابطه خوب بین خریدار و تأمینکننده امکان بهبود عملکرد تأمینکننده را فراهم میسازد و درنتیجه موجب ایجاد اعتماد میشود. اندازهگیری عملکرد تأمینکننده شامل عوامل مختلفی است. به عنوان مثال، کیفیت محصولات، تحویل به موقع، ارائه خدمات و انعطافپذیری (مدی[3] و همکاران، 2014).
اعتماد عامل مهمی در زندگی افراد میباشد و روابط معنادار میان انسانها این مفهوم بستگی دارد. اعتماد در کسبوکار نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مصرفکننده برای خرید کالا یا خدمات به فروشنده اعتماد میکند و انتظار دارد که محصول یا خدمات دریافت شده براساس مشخصات فنی اعلام شده باشد (مودی[4] و همکاران، 2014). هارتونو و همکاران (2015)، در کنار رابطه خریدار و تأمینکننده پیشنهاد کردند که اعتماد به تأمینکننده عملکرد وی را بهبود میبخشد، موجب افزایش کارایی و کیفیت محصول میشود، زمان تحویل را به حداقل میرساند و هزینهها را کاهش میدهد.
[1] . Hassan
[2] . Zhao
[3] . Mady
[4] . Moody
همچنین می توانید محصولات مشابه زیر را خریداری کنید: