مبانی نظری گردشگری ورزشی سبز

مسافرت تقریبا مورد علاقه همه است و برای برخی از مردم هیچ چیز هیجان انگیزتر از سفر نیست (گوزالوا و همکاران، 2014). سفر در جهان نوین اشکال جدیدی به خود گرفته و گردشگری ورزشی بخشی از آن است که در سال‌های اخیر به دلیل عوامل اقتصادی، نگرش، تغییر ارزش‌ها (کومار، 2018) و آگاهی از شیوه زندگی فعال (هوآ و چیو، 2013) محبوبیت فراوانی یافته است (موکراس، 2016). در طول گردشگری یکی از فعالیت‌های مهم گردشگران، ورزش است (قطنیان و همکاران، 2013) و صرف نظر از دلایل مردم برای سفر، آنها ترجیح می‌دهند سفر خود را با فعالیت‌های تفریحی و ورزشی همراه کنند(گوزالوا و همکاران، 2014). بنابراین ورزش و مسافرت، بخش جداییناپذیر از جامعه مدرن امروزی است و در واقع می­توان گفت که ورزش به نوعی مولد گردشگری است (مارومو و همکاران، 2015). گردشگری ورزشی یک صنعت نسبتا جدید و در حال رشد در صنعت گردشگری است (کومار، 2018 و هنری و همکاران، 2010) که امروزه به یک کسب و کار سودآور تبدیل شده و ارزشی معادل 51 میلیارد دلار یا حدود 10 درصد از کل بازار گردشگری جهانی را به خود اختصاص می­دهد. سازمان جهانی گردشگری ادعا می­کند که هر گردشگر حداقل 1000 دلار به چرخه اقتصادی و اشتغال تزریق می‌کند (مارومو و همکاران، 2015) که در این بین، سهم گردشگران ورزشی بیش از گردشگران معمولی است (مارومو و همکاران، 2015). به عنوان مثال، براساس گزارش اتحادیه آژانس‌های ترکیه، در سال 2014 این کشور بیش از 900 میلیون دلار از بابت ارائه خدمات ورزشی به گردشگران خارجی درآمد داشته است. بنابر آمار اعلام شده یک گردشگر ورزشی به طور متوسط دو برابر یک گردشگر معمولی در ترکیه هزینه می‌کند. طبق این آمار، هزینه یک گردشگر خارجی در ترکیه حدود 800 دلار بوده است، درحالی که یک گردشگر ورزشی در طول اقامت خود در ترکیه حدود 1648 دلار هزینه می‌کند. در برخی کشورها سهم گردشگری ورزشی از کل درآمد صنعت گردشگری آن به 25 درصد هم می‌رسد (ایسنا، 1393).

 

 

همچین می توانید از فایلهای مشابه زیر دیدن فرمائید:

مبانی نظری بازاریابی سبز در ورزش

مبانی نظری ادراک از اثر بخشی سبز

مبانی نظری ادراک از تصویر سبز

مبانی نظری ادراک از شیوه های سبز

مبانی نظری رفتار سبز کارکنان

اخیراً ورزش و گردشگری به عنوان نیروهایی برای احیای اقتصاد به کار گرفته شده­اند (مارومو و همکاران، 2015) یکی از مهم‌ترین دلایل این انتخاب نقش مثبت این صنایع در توسعه اقتصاد محلی و منطقه‌ای می‌باشد (مارمو و همکاران، 2015). بسیاری از کشورها از گردشگری ورزشی به طور مستقیم برای بهبود رونق اقتصادی خود استفاده می­کنند (کومار، 2018).