پناهی، غلامحسن، اردونی، طیبه، کاظمی، سجاد. (1402). تاثیر اشتیاق تحصیلی بر امید تحصیلی از طریق نقش میانجی خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی, 20(50), 33-20.
جعفری، لعیا، حجازی، مسعود، جلیلی، اکبر، و صبحی، افسانه. (1400). تعیین نقش میانجی معنای تحصیلی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 8(1 )، 14-26.
حسینی، سیده فاطمه، طالب زاده شوشتری، لیلا، خامسان، احمد. (1401). طراحی بستۀ آموزشی خوشبینی تحصیلی دانشجویان بر اساس نظریۀ شاننموران. اندیشه های نوین تربیتی، 18(1) ، 7-32. doi: 10.22051/jontoe.2021.32334.3098
دهقانی، ماهرخ. (1401). بررسی رابطه خوش بینی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی در مدرسه با کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان ورزشکار. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه, 11(4), 69-79.
زاهد بابلان، عادل، کریمیان پور، غفار. (1399). رابطة خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 9(1), 149-170
سواری، کریم،فرزادی، فاطمه. (1400). پیشبینی معنای زندگی بر مبنای خوشبینی و سبکهای شوخطبعی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت،7(2)، 60-49.
غلام پور میثم، پورشافعی هادی، قرآنی سیرجانی سیما. (1398). رابطه خوش بینی و درگیری تحصیلی با نقش میانجی گری امید به آینده دانش آموزان پیش دانشگاهی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی; ۱۲ (۵) :۸۸-۷۹
کرمانیان، سیمین، صالحی، مهدیه، ملازااده، علیرضا(1400). مقایسه تنظیم هیجانی و خودکارآمدی در کودکان کار و عادی، نشریه روان شناسی سلامت و رفتار اجتماعی، 1(1)، 14-1.
کریمی آذر فاطمه، آذری رعنا ساکن، عبدالتاجدینی پرویز، آزموده معصومه. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداره دانش آموزان دختر کمرو. آموزش پرستاری; ۱۰ (۵) :۷۷-۶۷
کریمی، مهسا(1401). اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران. فصلنامه پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی, 1(2), 21-29.
لوتانز و همکاران (۱۳۹۲). سرمایه روانشناختی سازمان: تحولی در مزیت رقابتی سرمایه انسانی. ترجه عبدالرسول جمشیدیان و محمد فروهر. انتشارات آییژ تهران.
لوتانز،فرد(۱۴۰۰).سرمایه روانشناختی. مترجم بهروز رضاییمنش، علیرضا تقیزاده، مریم کاهه.نشر علمی. تاریخ تألیف اثر به زبان اصلی (2014).
مرادی، کیوان. واعظی، مظفرالدین، فرزانه، محمد، میرزایی، محمد.(1393). رابطه خوش بینی تحصیلی در بین دانش آموزان مدرس متوسطه پسرانه مناطق 6 و 9 شهر تهران. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، 2، 5، 80-70.
مشتاقی، سعید، مویدفر، همام. (1396). نقش مؤلفههای سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 78-61.
نریمانی، محمد، ملک شاهی فر، معصومه، و محمودی، نادر. (1388). بررسی مهارتهای مقابله ای و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر گوشه گیر . کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 9(1 (پیاپی 31))، 55-62. SID. https://sid.ir/paper/96323/fa
نیکنام، ماندانا. (1400). اثربخشی مداخله سرمایه روانشناختی لوتانز (PCI) بر استرس شغلی و سرسختیشغلی کارکنان پرستاری. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 22(3), 107-119. doi: 10.30486/jsrp.2020.1877456.2029
هدایت، سیده حبیبه(1401). بررسی رابطه خوش بینی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر آبپخش. پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر.
همت، فاطمه(1402). اثربخشی مشاوره گروهی مبتنیبر درماندگی آموختهشده بر خوشبینی، امید و هدفمندی به زندگی در دانشآموزان با افت تحصیلی.پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه ازاد اسلامی واحد تیران.
Ahmad, R., Ullah, S., & Majeed, S. (2023). Perceptions Of Elementary School Teachers Concerning The Academic Optimism In Government Elementary Schools Of Lahore. Journal of Positive School Psychology, 1-16.
Alim, S., & Rakhmat, H. A. B. (2020). The Construction of Academic Optimism Scale (AOS) to Describe Optimism in Educational Setting. Jurnal Ilmiah Ecosystem, 20(2), 199-206.
Arslan, G. (2022). Childhood psychological maltreatment, optimism, aversion to happiness, and psychological adjustment among college students. Current psychology, 1-9.
Boz, A., & Saylik, A. (2021). The Impact of Enabling School Structure on Academic Optimism: Mediating Role of Altruistic Behaviors. International Journal of Educational Methodology, 7(1), 137-154.
Çakır, G. (2023)Academic Optimism: A Phenomenological Study. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 59(59), 27-46..
Dehghani, M. (2023). Investigate the relationship between academic optimism and academic self-regulation with academic help-seeking in athlete students. Journal of School Psychology, 11(4), 69-79.
Delti, M., Rahmat, A., & Abdillah, M. R. (2023). The Effect of Transformational Leadership on Teacher Professional Commitment and the Mediation Role of Teacher Academic Optimism. SAINS ORGANISASI, 2(2), 69-79.
Galindo, C. L., & Sanders, M. G. (2022). Teachers’ academic optimism and professional practice in an urban full-service community high school. Journal of Educational Change, 23(4), 521-548.
Gazzi, D., Pitiruț, B., & Hendreș, D. M. (2023). Factors Favorable for the Learned Optimism in Preadolescence. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 15(1), 533-550.
Gramaje, J. A. D., & Buenviaje, J. T. (2023). The roles of middle leaders in reinforcing academic optimism. Educational Management Administration & Leadership, 17411432231201488.
Hosseini, S. F., Talebzadeh Shoushtari, L., & Khamesan, A. (2022). Development of an educational package for students’ academic optimism based on Tschannen-Moran theory. The Journal of New Thoughts on Education, 18(1), 7-32.
Hwang, E. H., & Kim, K. H. (2023). Relationship between optimism, emotional intelligence, and academic resilience of nursing students: the mediating effect of self-directed learning competency. Frontiers in Public Health, 11, 1182689.
Jaworski, M., Wawrzuta, D., Gotlib, J., & Panczyk, M. (2022). Conceptual and theoretical model of optimism and shame in evidence-based nursing education. In EDULEARN22 Proceedings (pp. 131-138). IATED.
Karataş, E., & Özdemir, M. (2023). Psychometric Properties of the Turkish Version of the Teacher Academic Optimism Scale. Journal of Psychoeducational Assessment, 41(8), 952-962.
Korkmaz, O. (2023). “Visions About Future: Hope, Optimism, and Pessimism” as Predictor of University Students’ Proactive Career Behavior. International Academic Social Resources Journal, 8(45), 1914-1922.
MAVRUK, C. (2023). Dispositional Optimism Mediate the Effect of Emotional Disorders On Self-Reported Psychological State: The Case of Çukurova University Students. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(2), 119-132.
Mohammadi, R. (2023). Investigating the role of academic optimism in classroom management and job burnout of elementary school teachers. Journal of Education, 203(4), 759-767.
Ninković, S., Đorđić, D., & Olić-Ninković, S. (2023). Modeling the relationships between transformational leadership, teacher academic optimism, and teacher engagement: Evidence from the Serbian school context. Zbornik Instituta za pedagoska istrazivanja, 55(1), 161-187.
Prasetia, I., Melfayetty, S., & Dewi, R. (2020). The effect of transformational leadership and academic Optimism culture on teacher empowerment and motivation Along its impact on the effectiveness of medan state junior High school. International Journal on Language, Research and Education Studies, 4(2), 276-290.
Rand, K. L., Shanahan, M. L., Fischer, I. C., & Fortney, S. K. (2020). Hope and optimism as predictors of academic performance and subjective well-being in college students. Learning and Individual differences, 81, 101906.
Sabbaghi, F., Karimi, K., Akbari, M., & Yarahmadi, Y. (2020). Predicting academic engagement based on academic optimism, competency perception and academic excitement in students. Iranian journal of educational sociology, 3(3), 50-61.
Sacco, K. (2023). The Role of Academic Optimism in High-Achieving, Low Socioeconomic Schools (Doctoral dissertation, Northern Arizona University).
Satici, B. (2019). Testing a model of subjective well-being: The roles of optimism, psychological vulnerability, and shyness. Health Psychology Open, 6(2), 2055102919884290.
Schuurman, B. (2023). Debating the health of terrorism studies: methodological issues, research biases and cautious optimism. In A Research Agenda for Terrorism Studies (pp. 179-192). Edward Elgar Publishing.
Scott, T., Guan, W., Han, H., Zou, X., & Chen, Y. (2023). The impact of academic optimism, institutional policy and support, and self-efficacy on university instructors’ continuous professional development in Mainland China. Sage Open, 13(1), 21582440231153339.
Shirmohammadi, Z., Eftekhar Saadi, Z., & Talebzadeh Shoushtari, M. (2021). The association between self-compassion and academic well-being with the mediating role of perceived academic stress and academic optimism in female students. International Journal of School Health, 8(2), 101-109.
Song, K. (2022). Well-being of teachers: The role of efficacy of teachers and academic optimism. Frontiers in Psychology, 12, 6588.
Tas, B. T., & Tuyan, S. E. (2023). The interplay of Turkish EFL teachers’ academic optimism, psychological well-being, and self-efficacy. Asian Journal of Education and Training, 9(3), 81-87.
Thien, L. M., & Chan, S. Y. (2022). One-size-fits-all? A cross-validation study of distributed leadership and teacher academic optimism. Educational Management Administration & Leadership, 50(1), 43-63.
Tschannen-Moran, M. Bankole, R. A. Mitchell, R.M. & Moore J. R. D.M.(2013). Student academic optimism: Aconfirmatory factor analysis. Journal of Educational Administration, 51 (2), 150-175.
Tschannen‐Moran, M., Bankole, R. A., Mitchell, R. M., & Moore, D. M. (2013). Student academic optimism: A confirmatory factor analysis. Journal of Educational Administration.
Vanlommel, K., van den Boom-Muilenburg, S. N., Thesingh, J., & Kikken, È. (2023). How a sense of collective efficacy influences teacher learning during change: the role of academic optimism and shared vision. Journal of Professional Capital and Community, 8(1), 1-16.
Wardani, R., & Tjandraningtyas, J. M. (2023). Personal Growth Initiative in Students in The Post-Pandemic Transition: Optimism, Internal Locus of Control, and General Self-Efficacy. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 8(1), 113-127.
Wong, I. A., Lin, Z., & Kou, I. E. (2023). Restoring hope and optimism through staycation programs: An application of psychological capital theory. Journal of Sustainable Tourism, 31(1), 91-110.
Yazdanpanah, M. R., & Marashian, F. S. (2023). Effectiveness of Stress Management Training on Academic Optimism and Hope of University Entrance Exam Applicants. Health Education and Health Promotion, 11(2), 279-284.