یکی از مکانهای که همیشه مورد تخریب وندالها است مدارس می باشد. جایی که تربیت و آموزش بطور رسمی در آن صورت می گیرد و هنجارها، ارزش ها، آداب و عادات مورد پذیرش جامعه، قوانین و مقرارت و رفتارهای روزمره آموخته می شود ولی با این وجود شاهد رفتارهای انحرافی و تخریبی دانش آموزان در این محیط می باشیم یعنی جایی که هنجار و ارزش به طور رسمی آموخته میشود افراد دست به رفتارهای ضدارزشی و هنجار شکن در قالب وندالیسم می- زنند. آنچه را که متعلق به همگان است و خود نیز در آن سهمی دارند را از بین میبرند و باعث میشوند سالانه هزینه های بالایی صرف بازسازی و تعمیر اموال مدارس شود میز و صندلی شکسته، دیوارنویسی ها، سرویسهای بهداشتی و شیر آلات تخریب شده و حتی در بعضی مدارس درهای آهنین نیز دیگر از عمل وندالها مصون نیستند و هر ساله باید تعمیر و تعویض شوند. در مدارس وجود کوچکترین اثر تخریبی سایرین را برای انجام اعمال خرابکارانه تحریک می کند. وندالیسم در بین نوجوانان به خاطر نقش مؤثر جوانان در آینده جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل توجه محققین (جامعه شناسان، روان شناسان جرم شناسان را به خود جلب کرده است. دیوارنویسی و نیمکت نویسی از یک سو حاصل اعمال تخریبی نابهنجاری اجتماعی و نوعی روحیه بیمارگونه است که درد اجتماعی محسوب میشود و از سوی دیگر دربرگیرندهٔ نمادهای زبانی است که ارزش بررسی کردن را دارد و میتواند در شناخت افراد و کشف روابط علم زبان شناسی با جامعه شناسی و روانشناسی کمک کند. آشنایی و اطلاع از عواطف و احساسات افراد برای ما در زندگی اجتماعی بسیار ضروری است. ما باید افرادی که با آنها زندگی میکنیم را بشناسیم و از خواسته ها و تمایلات آنها در هر سن، جنس و سطح تحصیلات اطلاع داشته باشیم تا بتوانیم بهتر و مؤثرتر ارتباط برقرار کرده و نیازهای همدیگر را برطرف نماییم و بدانیم که با افراد چگونه رفتاری مناسب داشته باشیم. در این پژوهش سعی شده است تا مواردی از ضرورت و اهمیت مطالعه رفتارهای وندالیستی در محیط مدارس پرداخته شود که اهم آنها عبارتند از نخست کنترل رفتارهای وندالیستی از طریق آموزشهای ویژه برای جلوگیری از سرایت به جامعه کاهش هزینههای مراکز آموزشی جهت تعمیر و بازسازی اموال تخریب شده مدارس و تخصیص این گونه بودجه ها جهت کیفی سازی برنامه های آموزشی، دوم از طریق آموزشهای ویژه میتوان تا حدی از تأثیرپذیری دانش آموزان در اثر معاشرت با دوستان کج رو و وندال کاسته شود سوم توجه و تعدیل بحران اخلاقی ناشی از دست نوشته ها و خطوط مبتذلی که توسط وندالها به وجود می آید چهارم انحراف را در جایی که هنوز نهادینه نشده است مورد مطالعه قرار دهیم.