مبانی نظری بيماري  اوتيسم (منابع جدید)

اوتيسم، بيماري يا مجموعه اي از بيماري هاي مرتبط به همِ رشديِ دستگاه عصبي است كه با اختلال هايي در تعامل اجتماعي، ارتباطات و انعطاف پذيري  رفتاري مشخص مي شود (ریزی[1]، 2024).

در اين بيماري عموماً زبان وجود ندارد يا آسيب ديده است. اين بيماري اغلب همراه با عقب ماندگي ذهني است. آسيب هاي ديگر مانند اختلالاتِ ادراك حسي يا عملكردهاي مغزي تقريباً در همه مبتلايان در سراسر جهان وجود دارد. افرادي كه مشكلاتي در تعامل اجتماعي، ارتباطات و انعطاف پذيري رفتاري دارند اما زبان و توانايي هاي يادگيري شان در محدود طبيعي است مبتلا به سندرم آسپرگر[2] تلقي مي شوند: ولي هنوز مشخص نيست آسپرگر نوعي از اوتيسم است يا همان بيماري است با شرايطي كمي متفاوت از آنها (سیموندز[3]، 2019) بارون – كوهن، لسلي و فريث[4] (1985) اوتيسم را اينطور تعريف مي كنند:

"طيف اختلالات اوتيسم[5]، كه خود نوعي از اختلالات نافذ رشد[6]، مي باشد، اختلال رشدي است كه در آن اشكالاتي در مغز ديده مي شود كه بر تعاملات اجتماعي، زبان و ارتباطات غيرزباني و بازي نمادي[7] تأثير مي گذارد. اين بيماري با رفتارهاي غيرطبيعي همراه است از جمله اصرار بر ثابت بودن[8] همه چيز، حركات كليشه اي، علائق خاص و محدود، فقدان انعطاف پذيري رفتاري و فقدان اين بينش كه ديگران به چه فكر مي كنند و چه مي دانند (كه به آن نظريه ذهن[9] گفته مي شود) (چن، 2024).

هرملين و اُكنر[10] (1970)، ترفرت[11] (1989) و اوبلر و فين[12] (1988) درباره اوتيسم چنين مي گويند:

"بيشتر افراد مبتلا به بيماري هاي طيف اختلالات اوتيسم در مهارت هاي شناختي مشكل دارند. در بيشتر آن ها مهارت هاي بينايي / دركي بهتر از مهارت هاي گفتاري است. بعضي از آن ها حافظه فوق العاده اي دارند و بعضي ديگر استعدادها و نبوغ ويژه اي در انجام برخي كارها مثل موسيقي، رياضي يا سرهم بندي پازل دارند (یزدان مهر، 1401).

 


[1] . Rizzi

[2] Asperger Syndrom (AS)

[3] . Simmonds

[4] Baron- Cohen , Leslie and Frith

[5] Autism Spectrum Disorders: ASD

[6]  Pervasive Developmental Disorders: PDD

[7] Symbolic play

[8] perseveration

[9] Theory of mind

[10] Hermelin and O'connor

[11] Treffert

[12] Obler and Fein