بازار عبارت است از مجموعه ای از خریداران بالقوه و بالفعل یک محصول. بازار بالقوه به مشتریانی گفته میشود که تمایل و علاقه به خرید کالا یا خدمتی را داشته باشند. مشتریان بالقوه برای اینکه تبدیل به مشتریان واقعی شوند باید هم به محصول دسترسی داشته باشند و هم به اندازه کافی درآمد داشته باشند. بنابراین بازار قابل دسترسی به مجموعه ای از مشتریان گفته میشود که دارای علاقه و قدرت خرید بوده و به محصول مورد نظر دسترسی دشته باشند (نوری و همکاران، 1401). به بیانی دیگر، بازار عبارت است از مکانی فیزیکی که در آنجا خریداران و فروشندگان گرد هم می آیند تا به امر مبادله کالا بپردازند. اقتصاددانان بازار را بهصورت مجموعهای از خریداران و فروشندگان در نظر میگیرند که به مبادله محصولی خاص و یا به مبادله گروهی از محصولات میپردازند (مانند بازار گندم یا بازار مسکن). اما از دید بازاریابی، فروشندگان- یعنی مجموعه تولیدکنندگان و عمده فروشها و خرده فروشها- صنعت را به وجود می آورند و خریداران ایجاد بازار میکنند (نجاری و مهدینژاد، 1399).
عمل بازاریابی دربرگیرنده فعالیتهایی است که ارائه یک تعریف جامع از آن دشوار میسازد. تعاریف مختلفی که توسط متخصصان امر بازاریابی برای آن عنوان کردهاند، هریک به نحوی این فعالیتها را از زاویه دید خود مطرح نمودهاند. امروزه دامنه بازاریابی به حدی گسترش یافته است که تبلیغات و فروش به عنوان بخشی از آن تلقی میشوند و قلمروی آن تمام عملیات بنگاه های اقتصادی- اعم از تولیدات، توزیع یا خدماتی- را شامل میشود. مدیران بازاریابی فعالیتهای وسیعی از قبل از فروش و حتی تولید تا پس از فروش کالا و ارائه خدمات را ارائه میدهند و به طور خلاصه در طراحی تولید، بسته بندی، توزیع و فروش کالاها و خدمات به مصرفکننده و دست آخر جلب رضایت مشتری از طریق اقدامات پس ازفروش نقش بسزایی را ایفا میکنند (محبی، 1396). انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی را اینگونه تعریف کرده است: بازاریابی عبارت است از فرآیند برنامهریزی و تحقق یک ایده، قیمتگذاری، تبلیغات و توزیع کالا سا خدمت و یا عقاید و اندیشه ها به نحوی که مبادلهای ایجاد نماید و اهداف فردی و سازمانی با این مبادله ارضاء گردد. بازاریابی به مفهوم کار با بازارهاست به منظور فراهم نمودن مبادلات با هدف تأمین خواسته ها و نیازهای انسان؛ یعنی بازاریابی به عنوان فرآیندی که طی آن افراد و گروه ها با تولید و مبادله کالا و سود با دیگران، خواسته ها و نیازهای خود را تأمین میکنند. فرآیند مبادله خود مستلزم انجام کار است. فروشندگان باید به دنبال خریداران باشند، نیازهای آنان را بشناسند و اقدام به طراحی محصولات مطلوب، انجام تبلیغات، انبارداری، تحویل و قیمت گذاری کنند. فعالیتهایی نظیر تولید کالا، تحقیق، ارتباط، توزیع، قیمتگذاری و ارائه خدمات از جمله فعالیتهای اساسی بازاریابی هستند (ملکی و همکاران، 1398).