برای اکثر مردم برند جهانی فقط یک معنی دارد و آن برچسبی است که به انواع لباسها چسبانده میشود یا برندی که لوازم منزل دارد. اما باید بدانیم که برند فقط متعلق به یک محصول خاص نیست و همه انواع محصولات اعم از کالاهای مصرفی، کالاهای صنعتی و حتی خدمات، همگی توانایی داشتن برند را دارند (فرهمند[1]، 2022). برندها شاید مهمترین ابزار در ایجاد ارزش برای مشتریان و روابط سودآور با آنها باشند. بازاریابی چیزی نیست جز ارائه برندهایی که عمیقاً با مشتریان ارتباط برقرار میکنند. برند چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، احساس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن، ویژگیهای آن از جمله: شنوایی، بصری و ذهنی، در ذهن و قلب خود تداعی میکند. برند به معنای سازمان، شرکت، محصول، خدمات یا کالا، هویت آن سازمان، شرکت، محصول، خدمات یا کالا در ذهن مخاطب و مشتری است و برندسازی یک فعالیت مدیریتی برای توسعه برند است که نیازمند سرمایهگذاری نسبتاً زیاد و بلندمدت است (دونگ[2]، 2022). دستیابی به یک برند موفق نیازمند یک استراتژی برند منحصر به فرد، خلاقانه و یکپارچه بر اساس تحقیقات تخصصی شرکت، مشتریان و رقبا است. استراتژی برند یک استراتژی است که به مدیران کمک میکند تا توانایی حرفهای خود را برای کسب موقعیت متمایز در بازار هدف بهبود بخشند. در واقع برند مفهومی است که در ذهن مشتری در رابطه با زوایای مختلف یک محصول ایجاد میشود، به این معنی که برند نه تنها مقدمه یک محصول است، بلکه ذهن مشتری را به طور کامل با مفهوم، ارتباط و کارایی آن آشنا میکند (رشیدیران و هوشیار[3]، 2022). بر اساس آنچه گفته شد، متخصصان برند و بازاریابی بر این باورند که وقتی یک برند به شکلی قوی در ذهن مشتری ساخته شود، در هر شرایطی که مشتریان در حال تصمیمگیری در مورد خرید هستند، میتواند منجر به پیروزی یک شرکت شود (آلتووانی[4]، 2022).
[1] . Farahmand
[2] . Dong
[3] . Rashidiran & Hoshyar
[4] . Althuwaini