مبانی نظری ادراکات نهادی

مؤسسات با کنترل ریسک سیستمی و تنظیم روش­های جمعی شرکت­ها، منافع و ایمنی مصرف­کننده را تضمین می­کنند. زمانی­که مصرف­کنندگان در خرید محصولات از یک کشور خاص با ریسک و عدم اطمینان مواجه می­­شوند، سازمان­ها و نهادهای آن کشور را مورد ارزیابی قرار می­دهند. هسته اصلی این ارزیابی، این است که شرکت­ها چگونه در آن کشور از مؤسسات و نهادها حمایت می­کنند و ریسک سیستمی را مدیریت می­نمایند که این امر درک مشروعیت نامیده می­شود. براساس تئوری نهادی، ادراکات از مشروعیت بیان­گر یک ارزیابی کلی است که کیفیت کلی نهادی را ارزیابی کرده و خلاصه می­نماید (سادابی[1] و همکاران، 2017؛ اسکات[2]، 2013). چنین برداشتی نشان می­دهد که تا چه حد شرکت­ها در یک صنعت مطابق با هنجارها، ارزش­ها، باورها و تعاریف پذیرفته­شده اجتماعی عمل می­کنند. ادراکات از مشروعیتارزیابی کلی از کیفیت کل محیط سازمانی یک صنعت در یک کشور خاص را نشان می­دهد. ادراکات از مشروعیت به مصرف­کنندگان کمک می­کند تا ریسک سیستماتیک ناشی از محیط­های پیچیده سازمانی را ارزیابی نموده و پاسخ­ها را فرموله نمایند (اسکات، 2013). ادراکات از مشروعیت به نوبه خود، مجموعه­ای از محیط­های نهادی فرعی ازجمله محیط­های نظارتی، هنجاری و فرهنگی- شناختی است. در میان محیط­های سازمانی فرعی، محیط­های هنجاری و نظارتی نشانه­های قابل مشاهده مانند کدهای قانونی، استانداردهای صنعتی و گواهی­ها را ارائه می­دهند که چگونه یک صنعت در یک کشور خاص عمل می­کند و چگونه تنظیم می­شود. درمقابل، محیط فرهنگی- شناختی فاقد نشانه­های قابل مشاهده است زیرا با باورهای مشترک و درک مشترکی که افراد آگاهانه از آن آگاه نیستند نشان داده می­شود. تجزیه و تحلیل محیط­های سازمانی فرعی که نشانه­های قابل مشاهده را ارائه می­دهند، می­تواند توضیح دهد که چگونه نهادهای خاص در یک کشور مبدأ یا کشور تولیدکننده برند خاص نه تنها محصولات چندملیتی را ایجاد و عرضه می­کنند بلکه بر ادراکات و ترجیحات مرتبط مصرف­کنندگان نیز تأثیر می­گذارند (چن و همکاران، 2020). اگر یک صنعت یک کشور خاص در یک محیط هنجاری وجود داشته باشد که عملکرد شرکت را با هنجارها و ارزش­ها هدایت و محدود می­کند آن­گاه این محیط مستقیماً مستقیماً بر کیفیت و ایمنی کالاهای تولیدشده در آن صنعت تأثیر می­گذارد.

 


[1] . Suddaby

[2] . Scott