مبانی نظری اکولوژی نوآوری پایدار

نوآوری به‌عنوان یک عامل حیاتی برای شرکت‌ها در جهت ایجاد ارزش و حفظ مزیت رقابتی در محیط به‌شدت پیچیده و پویای امروزی قلمداد می‌شود. این در حالی است که شرکت‌ها با نوآوری بالاتر، در پاسخ به تغییرات محیطی و همچنین گسترش قابلیت‌های جدید که به آن‌ها برای دستیابی به عملکرد بالاتر کمک می‌کند، موفق‌تر خواهند شد (فیکرو[1]، 2016). امروزه نوآوری به­طور فزاینده­ای به ­عنوان یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت درازمدت شرکت در بازارهای رقابتی محسوب می­شود. دلیل این امر آن است که شرکت­ها با ظرفیت ایجاد نوآوری قادر خواهند بود سریع­تر و بهتر از شرکت­های غیر نوآور به چالش­های محیطی پاسخ دهند (مارلبا و مکیلوی[2]، 2019).

در دنیای امروزی، توان سازگاری و اداره کردن تغییرات، عنصر اصلی موفقیت و بقای هر سازمان است و کسب این توانایی­ها، خود مستلزم توجه سازمان به خلاقیت و نوآوری افراد است. سازمان­های موفق، سازمان­هایی هستند که نوآوری، نوک پیکان حرکت آنان را تشکیل می­دهد. نوآوری استفاده از دانش فنی و اجرایی بدیع برای ارائه محصول جدید و یا خدمت به مشتریان می­باشد. نوآوری به‌عنوان دانش جدید و ایده ­های کسب­وکار برای تسهیل محصولات جدید، باهدف بهبود فرآیندهای کسب­و­کار داخلی، ساختار و ایجاد بازار به‌سوی محصولات و خدمات است. نوآوری زمانی رخ می­دهد که ایده به­صورت محصول، فرآیند یا خدمتی توسعه یابد. از طرفی نوآوری به­ عنوان یک سازوکار مهم برای رقاب ت­پذیری و ادامه بقا در محیط کسب­وکار مطرح شده است (فقیه[3]، 2017).

نوآوری، نیروی محرک اصلی برای کارآفرینی و رشد است و شرکت­های کارآفرینی براساس تعهدشان به نوآوری مشخص می­شوند. نوآوری با داشتن رویکردی سیستمی همان چیزی است که سازمان­ها می­توانند به­منظور حفظ رقابت خود از آن استفاده نمایند. نوآوری با ایجاد فرصت­های جدید و مدل­های مختلف تجاری به شرکت­ها این امکان را می­دهد تا ارزش­های جدیدی را برای مشتریان خود ایجاد نمایند. این نوع نوآوری، دربرگیرنده نوآوری بنیادی، همه ­جانبه و گاهی بلندمدت بوده و با نتایج و پیامدهای بسیار ویژه و خاصی همراه است (کیتون[4] و همکاران، 2018).

 


[1] . Fikru

[2] . Malerba & McKelvey

[3] . Faghih

[4] . Keeton

 

 

همچنین می توانید محصولات مشابه زیر را نیز خریداری کنید:

مبانی نظری نوآوری پایداری زنجیره تامین

مبانی نظری تولید پایدار

مبانی نظری نوآوری زیست محیطی

مبانی نظری قابلیت نوآوری