مبانی نظری تجربه بین المللی

یکی از دلایل اصلی تشویق شرکت­ها به بین­ المللی شدن، بهبود سودآوری و عملکرد کلی آن­هاست. به این معنا، گرانت (1987) اشاره می­کند که موفقیت یا شکست بین­ المللی شدن یک شرکت به مزایایی بستگی دارد که با این استراتژی به دست می­آورد. علاوه براین، گذار به اقتصاد دانش جهانی، منابع مزیت رقابتی یک شرکت را تغییر می­دهد (دیاز-چائو[1] و همکاران، 2016). با این حال، نتایج به دست آمده توسط محققان دیگر در مورد رابطه بین تجربه بین ­المللی و عملکرد جهانی چندگانه و متناقض است (لی، 2007؛ گلوم و اوسترل، 2007). از یک طرف، اکثر شواهد تجربی نشان می­دهند که هرچه درجه بین­المللی­سازی بالاتر باشد، عملکرد شرکت بالاتر است (بورمنز و رولفسما[2]، 2016). بنابراین، برای مثال، جونیاتی و همکاران (2019) بیان می­کند که توسعه بیشتر دانش و مهارت­ها در فرآیند بین­المللی­سازی از طریق افزایش تجربه کارکنان به سازمان­ها منتفع می­شود که منجر به بهبود عملکرد می­شود. از سوی دیگر، برخی مطالعات نشان می­دهد که بین میزان بین­المللی شدن و نتایج کلی اقتصادی رابطه منفی یا غیر معناداری وجود دارد (جانیاتی[3] و همکاران، 2019). بین ­المللی سازی فرصت­های یادگیری متعددی را برای شرکت­هایی با دانش و مهارت­های قبلی لازم برای معرفی نوآوری­های محصولات، فرآیندها و سیستم­ها ارائه می­دهد (بورمنز و رولفسما، 2016). درواقع، شرکت­هایی که روابط بین ­المللی دارند و در معرض رقابت بین­المللی قرار دارند، نوآورتر از شرکت­هایی هستند که صرفا بر بازارهای داخلی تمرکز می­کنند (آلارکون و سانچز[4]، 2016؛ بوجنک و فرتو[5]، 2017). تحقیقات قبلی نشان داده است که شرکت­هایی که در معرض بازارهای خارجی هستند تمایل به پایداری دارند زیرا آن­ها توجه بیشتری به سهامداران جهانی دارند (سوآرز پرالس[6] و همکاران، 2017). طبق گفته پورتر و لینده (1995)، شرکت­هایی که در بازارهای جهانی فعالیت می­کنند، بیشتر یاد می­گیرند، به ویژه زمانی که به عنوان شریک در اتحادیه ­های چندملیتی با مشتریان یا حتی با رقبا شرکت می­کنند. از این نظر، گسترش بازارها از نظر جغرافیایی از طریق بین­المللی سازی می­تواند با کاهش دوره­ های بازپرداخت سرمایه­گذاری و افزایش استعداد شرکت برای تقویت نوآوری باشد (هوجنیک[7] و همکاران، 2018).

 


[1] . Díaz-Chao

[2] . Boermans & Roelfsema

[3] . Juniati

[4] . Alarcon & Sanchez

[5] . Bojnec & Ferto

[6] . Suarez-Perales

[7] . Hojnik