مبانی نظری تمایل به خرید مجدد

تمایل دربرگیرنده همه عوامل انگیزشی است که به رفتار واقعی مشتری منجر می­شود و نشان­دهنده میزانی است که در آن مشتری تمایل به تلاش نسبت به انجام رفتار دارد (آرین و همکاران، 1397). تمایل، بیان­گر نیت­ها و اراده فردی برای انجام رفتار هدف است. فیشن و آجزن تمایل را تعیین­ کننده عمل در یک مسیر مشخص تعریف کرده ­اند (رامایا[1] و همکاران، 2013).

به گفته آژن (1991)، مفروض می­رود که نیت­ها عوامل انگیزشی را که بر رفتار تأثیر می­گذارند، در برگیرند؛ آن­ها نشانه­ای از این هستند که افراد چقدر مایلند تلاش کنند، چقدر تلاش می­کنند تا آن رفتار را انجام دهند. افرادی که قصد بالایی برای یک رفتار دارند، انگیزه بالایی برای درک رفتار مذکور دارند. بنابراین، احتمال قابل توجهی وجود دارد که رفتار محقق شود (فیشبن و آجزن، 2011). اساساً، نیت انگیزه است. فیشبن و آجزن (2011) معنای قصد را به این صورت بیان کردند: نیت رفتاری نشانه­ هایی از آمادگی فرد برای انجام یک رفتار است. در این مورد آمادگی برای اجرای یک رفتار است. فیشبین و آجزن (2011) نیز بیان کردند که مقاصد می­تواند در قالب جملاتی بیان شود مانند من در رفتار خواهم بود ، من قصد دارم در رفتار انجام دهم ، من. می­خواهم در این رفتار شرکت کنم، قصد دارم در این رفتار شرکت کنم، و سعی خواهم کرد در این رفتار شرکت کنم . از این توصیف می­توان دریافت که نیت ارتباط تنگاتنگی با تعهد دارد و قولی است که محقق می شود یا در مکان و زمان خاصی وجود دارد (فیشبن و آجزن، 2011). یعنی قصد نیز مربوط به امکان یا احتمال تحقق قول یا قصد است. قصد دارای ویژگی­های مختلفی است که شامل دسترسی به حافظه، اعتماد و ارتباط شخصی یا اهمیت رفتار انجام شده برای فرد می­شود (کنی و همکاران، 2019).

قصد خرید را می­توان برای آزمایش اجرای یک کانال توزیع جدید استفاده کرد تا به مدیران کمک کنند تعیین کنند آیا این مفهوم مستحق توسعه بیشتر است و تصمیم بگیرند که کدام بازارهای جغرافیایی و بخش­های مصرف ­کننده را از طریق کانال هدف قرار دهند. اهمیت آن­ها در این واقعیت نهفته است که نیات به­ عنوان پیش­بینی کننده اصلی رفتار واقعی در نظر گرفته می­شود (مونتانو و کاسپرژیک، 2015). بنابراین مطالعه آن­ها برای موفقیت هر خرده فروش از اهمیت بالایی برخوردار است. قصد خرید در واقع در مرحله پیش از خرید اتفاق می­افتد و جنبه­ های انگیزشی را که بر رفتار مشتری تأثیر می­گذارد، نشان می­دهد. برای پیش­بینی رفتار مصرف­کننده، شناخت نگرش­ها، ارزیابی­ها و عوامل داخلی که نهایتاً قصد خرید را ایجاد می­کنند، ضروری است. پاولو (2003)، قصد خرید را به عنوان میزان تمایل مصرف­ کننده به خرید یک محصول از طریق فروشگاه تعریف کرده است. رفتار خرید علاوه بر خرید سنتی در فروشگاه ­های فیزیکی، در زمینه ­های مختلف بازاریابی (نگوین و همکاران، 2016)، برند­ها و محصولات لوکس (بوکلس و هودرس، 2016)، معاملات تجارت به تجارت (وی و هو، 2019) مطالعه شده است. طبق نظر آجزن (1991)، مقاصد مصرف­ کننده نشان­ دهنده میزان تمایل افراد به انجام یک رفتار خاص است.

 


[1] . Ramayah