شروع استفاده از بانکداری اینترنتی در اصل به سال 1995 بازمیگردد. بخش خدمات مالی و بهخصوص بخش بانکی، در مقایسه با رویکرد قبلی بانکها برای فعالیت، دستخوش تغییرات سریع فناوری بوده است. پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات نهتنها در کشورهای پیشرفته بلکه در اقتصادهای درحال توسعه تحول چشمگیری در ارائه خدمات مالی و خدمات بانکی خردهفروشی ایجاد کرده است. این تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات، بانکها را بر آن داشته تا خدامت خود را براساس نیازها و ترجیحات مشتریان خود ارائه نمایند. استفاده از بانکداری اینترنتی برای خدماتدهی به مشتریان خود، بهمنظور کسب مزیت رقابتی در این صنعت، به ابزاری استراتژیک برای بانکها تبدیل شده است (پاتل و پاتل[1]، 2018). بانکداری اینترنتی که یک کانال تحویل متناوب درنظر گرفته میشود، هم برای بانکها (بهعنوان مثال هزینههای معاملاتی پایینتر، کارآمدی، حفظ مشتری با سودآوری مشتری و گسترش سطح بازار) و هم مشتریان آن (بهعنوان مثال راحتی، دسترسی آسان، صرفهجویی در وقت و هزینه) سودمند و مفید است (شانبگ[2]، 2013). برهمین اساس، بانکداری اینترنتی بهعنوان یکی از مقرون بهصرفهترین کاربردهای تجارت الکترونیکی تکامل و گسترش یافته است. امروزه اکثر بانکها، بانکداری اینترنتی را بهعنوان روش و کانال تحویل و ابزاری استراتژیک برای توسعه تجارت خود انتخاب میکنند (سفینا[3] و همکاران، 2014). بانکداری اینترنتی، معادل دستیابی به خدمات بانک از طریق اینترنت میباشد. محققان از عبارات بانکداری اینترنتی و بانکداری آنلاین بهجای یکدیگر استفاده مینمایند. بانکداری اینترنتی بهعبارتی، نوع جدیدی از سیستم اطلاعاتی است که از تکنیکهای نوظهور مانند اینترنت و شبکه جهانی وب استفاده مینماید و نحوه انجام فعالیتهای مختلف مالی در فضای مجازی را توسط مشتریان تغییر داده است. بانکداری اینترنتی درواقع مظهر نوآوری مرتبط با فرایند و محصول میباشد (اسزوپینسکی[4]، 2016).
شبکههای اجتماعی آنلاین تأثیر بسیار زیادی در تصمیمگیری در مورد استفاده از فناوریهای جدید دارند. راچفورد و بارنهارت (2012)، چهار بُعد متمایز از تمایل مصرفکنندگان به پذیرش و استفاده از فناوری را مشخص کردهاند. وابستگی، آسیبپذیری، خوشبینی و مهارت. چاووش اوغلو و همکاران (2010)، مدل انتشار نوآوری فناوری اطلاعات را شامل سه گروه بازیگران، تأثیرگذاران، مقلدین و مخالفان پیشنهاد میکنند. این نویسندگان نشان دادند که مخالفان نقش تعیینکنندهای در تعیین مسیر انتشار و گسترش یک فناوری و نوآوری دارند. عوامل تحریککننده بانکها برای پیادهسازی و توسعه خدمات بانکی اینترنتی، رقابت با سایر بانکها، درخواست مشتریان برای خدمات و دسترسی به تکنولوژی است. یک عامل مهم و اثرگذار بر گسترش بانکداری آنلاین و دسترسی به اینترنت در کشورهای مختلف، فرهنگ ملی میباشد (تاکیدین و سان[5]، 2015). مصرفکنندگان بهدلیل تفاوتهای فرهنگی در سراسر جهان با الگوهای مختلفی از بانکداری اینترنتی روبهرو هستند (یوئن[6] و همکاران، 2015).
[1] . Patel & Patel
[2] . ShanBaug
[3] . Safeena
[4] . Szopinski
[5] . Takieddine & Sun
[6] . Yuen