نوسازی استراتژیک نشاندهنده تغییر در محتوای استراتژی، دوره و تواناییهای شرکت بوده و به روشهای مختلفی تعریف شده است. نوسازی استراتژیک، دربرگیرنده فرایند، محتوا و نتیجه نوسازی یا جایگزینی ویژگیهای سازمانی است که پتانسیل تأثیر اساسی بر چشماندازهای بلندمدت آن را دارا میباشد. نوسازی استراتژیک را میتوان بهطور کلی فعالیتهایی تعریف کرد که شرکت برای تغییر وابستگی انجام میدهد. به بیانی دیگر، نوسازی استراتژیک فرایندی است که سازمانها را قادر میسازد تا وابستگی مسیر خود را با تغییر هدف و تواناییهای استراتژیک خود تغییر دهند (پدرسن[1] و همکاران، 2020). نوسازی استراتژیک یک فرایند تکاملی است که با ارتقا، تطبیق و استفاده از دانش و رفتار نوآورانه بهمنظور ایجاد تغییر در صلاحیتهای اصلی سازمان و یا تغییر در دامنه بازار محصولات آن همراه است. برای تعریف نوسازی استراتژیک بهعنوان «تغییر در دوره استراتژیک، محتوا و یا تواناییهای اعمالشده از طریق پروژههای سازمانی، فرایندها و یا اقدامات، میتوان از این چشماندازها استفاده نمود (اشمیت[2] و همکاران، 2016). یکی از مفاهیمی که ویژگی پویایی و غیرخطی بودن کسبوکارها را درنظر میگیرد نوسازی استراتژکی است که میتوان آن را فرایند تغییر مؤلفههای کسبوکار برای ادامه بقا و پایداری شرکت درنظر گرفت. از اهداف نوسازی استراتژیک میتوان به ایجاد ارزش برای کسبوکار از طریق بهبود موقعیت رقابتی اشاره نمود. بنابراین شرکتها برای پایداری در چرخه عمر کسبوکار و برای رسیدن به مراحل رشد و پایداری مستلزم نوسازی استراتژیک هستند. نوسازی استراتژیک با ایجاد چشماندازی وسیع از کسبوکار به تصمیمگیرندگان این امکان را میدهد تا برای تمامی ذینفعان ارزش ایجاد نمایند (میلکارک[3]، 2018). برخی از پژوهشگران نوسازی استراتژیک را تغییر در مدل کسبوکار میدانند و برخی دیگر نیز تعریف مجدد بازار و محصولات جدید درنظر میگیرند. نوسازی استراتژیک بهعنوان قابلیتهای سازمان برای حفظ توانمندیهای خود در پیگیری نوآوریهای جدید و استفاده بهینه از قابلیتها مطرح شده است (کولابی و خاجهیان[4]، 2018). اشمیت و همکاران (2018)، نوسازی استراتژیک را فرایندی تعریف میکند که به سازمانها این امکان را میدهد تا در طول زمان، مطابق با اهداف کسبوکار قابلیتهای راهبردی خود را تغییر دهند (آلبرت[5] و همکاران، 2015). نوسازی استراتژیک دربرگیرنده تمامی فرایندها، مفاهیم و خروجیهای حاصل از احیا و جایگزینی ویژگیهای مهم شرکت با رویکرد بلندمدت است که به دو روش رادیکال و تدریجی صورت میگیرد: نوسازی استراتژیک تدریجی شامل تغییرات نسبتاً تدریجی و مداوم در برنامههای استراتژیک شرکت مانند گسترش محصولات و خدمات میباشد. نوسازی استراتژیک رادیکال نیز تغییرات اساسی در برنامههای استراتژیک شرکت مانند تعریف مجدد بازار، تغییر روابط با مشتریان و تغییر مدل اصلی کسبوکار میباشد (شراعی و همکاران، 1399).
[1] . Pedersen
[2] . Schmitt
[3] . Mielcarek
[4] . Colabi & Khajeheian
[5] . Albert