مبانی نظری نوسازی استراتژیک

نوسازی استراتژیک نشان­دهنده تغییر در محتوای استراتژی، دوره و توانایی­های شرکت بوده و به روش­های مختلفی تعریف شده است. نوسازی استراتژیک، دربرگیرنده فرایند، محتوا و نتیجه نوسازی یا جایگزینی ویژگی­های سازمانی است که پتانسیل تأثیر اساسی بر چشم­اندازهای بلندمدت آن را دارا می­باشد. نوسازی استراتژیک را می­توان به­طور کلی فعالیت­هایی تعریف کرد که شرکت برای تغییر وابستگی انجام می­دهد. به بیانی دیگر، نوسازی استراتژیک فرایندی است که سازمان­ها را قادر می­سازد تا وابستگی مسیر خود را با تغییر هدف و توانایی­های استراتژیک خود تغییر دهند (پدرسن[1] و همکاران، 2020). نوسازی استراتژیک یک فرایند تکاملی است که با ارتقا، تطبیق و استفاده از دانش و رفتار نوآورانه به­منظور ایجاد تغییر در صلاحیت­های اصلی سازمان و یا تغییر در دامنه بازار محصولات آن همراه است. برای تعریف نوسازی استراتژیک به­عنوان «تغییر در دوره استراتژیک، محتوا و یا توانایی­های اعمال­شده از طریق پروژه­های سازمانی، فرایندها و یا اقدامات، می­توان از این چشم­اندازها استفاده نمود (اشمیت[2] و همکاران، 2016). یکی از مفاهیمی که ویژگی پویایی و غیرخطی بودن کسب­وکارها را درنظر می­گیرد نوسازی استراتژکی است که می­توان آن را فرایند تغییر مؤلفه­های کسب­­وکار برای ادامه بقا و پایداری شرکت درنظر گرفت. از اهداف نوسازی استراتژیک می­توان به ایجاد ارزش برای کسب­وکار از طریق بهبود موقعیت رقابتی اشاره نمود. بنابراین شرکت­ها برای پایداری در چرخه عمر کسب­وکار و برای رسیدن به مراحل رشد و پایداری مستلزم نوسازی استراتژیک هستند. نوسازی استراتژیک با ایجاد چشم­اندازی وسیع از کسب­وکار به تصمیم­گیرندگان این امکان را می­دهد تا برای تمامی ذی­نفعان ارزش ایجاد نمایند (میلکارک[3]، 2018). برخی از پژوهشگران نوسازی استراتژیک را تغییر در مدل کسب­وکار می­دانند و برخی دیگر نیز تعریف مجدد بازار و محصولات جدید درنظر می­گیرند. نوسازی استراتژیک به­عنوان قابلیت­های سازمان برای حفظ توانمندی­های خود در پیگیری نوآوری­های جدید و استفاده بهینه از قابلیت­ها مطرح شده است (کولابی و خاجهیان[4]، 2018). اشمیت و همکاران (2018)، نوسازی استراتژیک را فرایندی تعریف می­کند که به سازمان­ها این امکان را می­دهد تا در طول زمان، مطابق با اهداف کسب­وکار قابلیت­های راهبردی خود را تغییر دهند (آلبرت[5] و همکاران، 2015). نوسازی استراتژیک دربرگیرنده تمامی فرایندها، مفاهیم و خروجی­های حاصل از احیا و جایگزینی ویژگی­های مهم شرکت با رویکرد بلندمدت است که به دو روش رادیکال و تدریجی صورت می­گیرد: نوسازی استراتژیک تدریجی شامل تغییرات نسبتاً تدریجی و مداوم در برنامه­های استراتژیک شرکت مانند گسترش محصولات و خدمات می­باشد. نوسازی استراتژیک رادیکال نیز تغییرات اساسی در برنامه­های استراتژیک شرکت مانند تعریف مجدد بازار، تغییر روابط با مشتریان و تغییر مدل اصلی کسب­وکار می­باشد (شراعی و همکاران، 1399).

 


[1] . Pedersen

[2] . Schmitt

[3] . Mielcarek

[4] . Colabi & Khajeheian

[5] . Albert