مبانی نظری رفتار سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری سودآور، نبض حیات شرکت و عاملی بنیادین در تعیین ارزش آن تلقی می‌گردد. بر اساس مبانی نظری موجود، انتظار می‌رود ارزش شرکت، تابعی از ارزش فعلی جریان‌های نقدی آتی آن است که به شدت از سرمایه‌گذاری‌های آن متأثر می­گردد، از منظر نمایندگی، ممکن است نگرش مدیران، مالکان و اعتبار دهندگان، همسو و هم جهت نبوده و بین این گروه‌ها تضاد منافع وجود داشته باشد. لذا تصمیم‌های اتخاذی از سوی مدیران، لزوماً با منافع سرمایه‌گذاران و سهامداران، همراستا نخواهد بود و رفع این تضاد، با توجه به عدم تقارن اطلاعاتی بین این دو گروه، مشکل به نظر می‌رسد. از آنجا كه سرمايه­گذاري، يكي از مهمترين اجزاي تقاضاي كل اسـت و نقـش بسـيار تعيين كننده­اي در نوسانهاي اقتصادي و رشد اقتصادي يك كشـور ايفـا مـي­كنـد، شـناخت رفتار سرمايه­گذاري، بسيار مورد توجه اقتصاددانان و سياستگذاران اقتصادي بوده است. رفتار سرمایه­گذاري شرکتی، فرایند پیچیده­اي است که تحت تأثیر عوامل بسیاري قرار دارد. پژوهش­های انجام شده در مورد رفتار سرمایه گذاری شرکتی از جنبه هدف و رویکرد متفاوت هستند، اما به کارگیری نسبت سرمایه گذاری شرکتی به سرمایه فعلی به عنوان یک سنجه مبتنی بر داده که بیانگر متغیر مفهومی رفتار سرمایه گذاری است در ادبیات مالی متداول و مرسوم است. در نگاه اول نسبت سرمایه گذاری شرکتی به سرمایه فعلی بسیار ساده و مشخص تعیین می­شود، اما درواقع هم در صورت و هم در مخرج این نسبت تفاوتهای ویژه ای از جنبه محاسبه قابل بررسی است.

 بر اساس مدل بی­تفاوتی مودیلیانی و میلـر، در بـازار کامل، تصمیمات تأمین مالی از تصمیمات سرمایه­گذاري جدا است و بـا وجـود فرصـتهـاي سـرمایه­گـذاري بـا خالص ارزش فعلی مثبت، مهم نیست که منابع مـالی آن از کجا و به چه صورت تأمین مـی­شـود؛ امـا زمـانیکـه بازارهـاي غیرکامـل وجـود دارد، در حقیقـت، جهـانی خــارج از جهــان بــی­تفــاوت مودیلیــانی و میلــر وجــود دارد. ویژگیهاي خاص شرکتها، رفتار سـرمایه­گـذاري آنهـا را در رویـارویی بـا شـرایط مختلـف پیچیـده­تـر می­سازد و عوامـل تعیـین کننـدة دیگـري را وراي مبـانی نئوکلاسیک مورد نظر مودیلیانی و میلر معرفی می کنـد. با این وجود می­توان رفتار سرمایه­گذاري شـرکتهـا را با توجه بـه ویژگـیهـاي سـاختاري و محـدودیت­هـا تـا حدودي پیش بینی کرد. این پیش بینی به سرمایه­گـذاران و سیاست­گــذاران کــلان کمک می­کنــد تــا در تصمیم هاي خود، شرکت­هاي هدف را شناسـایی کـرده و در شرایط مختلف تصمیم­هایی بهینه بگیرنـد. عـلاوه بـر  مباحـث بنیـادي مربـوط بـه سـرمایه­گـذاري کـه بـه توجیـه اقتصادي و امکان­پـذیري آن مـی‌پـردازد، در ایـن حـوزه بایــد مباحــث مربــوط بــه تــأمین مــالی و چــالشهــاي پیش روي سرمایه­گذاران نیز ارزیابی و بررسی شود.