در ادبیات بازاریابی بین المللی واژه بازار خاکستری دلالت بر واردات غیر قانونی کالاهای اصلی به یک کشور توسط واسطههای غیر قانونی دارد. بازاریابان خاکستری عموما افرادی هستند که کالاهای خارجی را از تولیدکننده یا واسطه مجاز با قیمت نسبتا پایین میخرند و آن کالاها را به کشورهایی که قیمت رایج آن کالا ها در آنها بالاست وارد میکنند. در فرهنگ بازرگانی آکسفورد (۲۰۰۲) از سه رویکرد بازار خاکستری تعریف شده است. بدین معنی که میتوان گفت بازار خاکستری عبارت است از:
۱) بازارهایی که در آن کمبود کالا وجود دارد.
۲) بازار خاکستری نوعی از بازار سهام است که هنوز در آن سهام صادر نشدهاند.
۳) بازار خاکستری بازاری است که در آن مصرفکنندگان سنشان بالاتر از۷۰ سال است و موهای خاکستری رنگ دارند که درآمد نسبتا خوبی دارند و خواهان مصرف آن هستند.