مبانی نظری جو خدمات

تحقیقات نشان داده است که نوآوری برای موفقیت یک سازمان حیاتی است و جو خدمات در سازمان می­تواند تأثیر مثبتی بر خلاقیت و نوآوری در سازمان­ها داشته باشد. مدیریت باید اطمینان حاصل کند که جو خدمات موجب افزایش و تشویق خلاقیت فردی در سازمان می­شود و رفتارهای خلاقانه و نوآورانه کارکنان را پرورش داده و بهبود می­بخشد. کارکنانی که دارای پتانسیل نوآورانه و خلاق هستند زمانی که حمایت سازمانی قوی را درک کنند به احتمال زیاد نوآوری را در خود پرورش می­دهند. علاوه­براین، محققان براین عقیده هستند که اگر سازمان­ها بتوانند جو خدمات خود را در سازمان گسترش دهند به سطوح بالاتری از انگیزه، تعهد و مشارکت کارکنان منجر شده و درنتیجه موجب بهبود عملکرد سازمان می­شود (شانکر و همکاران، 2017).  جو خدمات به عنوان محور مرکزی در سازمان­های خدماتی درنظر گرفته شده است که از آن کیفیت خدمات استنباط می­شود. به طور خاص، جو خدمات زمانی حیاتی و مهم محسوب می­شود که کارکنان را درگیر نماید. یکی از تعاریف مربوط به جو خدمات «ادراکات مشترک از شیوه­ها، رویه­ها و رفتارهایی است که باتوجه به خدمات مشتری و کیفیت خدمات پاداش، پشتیبانی و انتظار می­رود. یعنی «چقدر خدمت در سازمان آن­ها مهم است». علاوه­براین، جو خدمات را می­توان از طریق سایر مسائل سازمانی مانند شیوه­های مدیریت منابع انسانی و شیوه­های مدیریتی افزایش داد. یک مطالعه پیشگام بر روی شعب بانک­ها نشان داد که شعبی که هر نوع شرایط تسهیل­کننده (شامل تلاش، رفتارهای نظارتی و سیاست­های مدیریت منابع انسان) را برای غلبه بر موانع و تشویق روابط بین بخشی خوب میان همکاران فراهم می­کنند، همان شعبی هستند که کارکنان مرزی آن­ها شرایط خدمات را در آن توصیف می­نمایند. شرایط مثبت و همان شاخه­هایی که کیفیت خدمات آن­ها توسط مشتریان به طور مثبت توصیف شده است. علاوه­براین، در مطالعات دیگر محققان اقدامات و استراتژی­هایی را با هدف کنترل موانعی که ممکن است در عملکرد کارکنان تداخل ایجاد نمایند، بررسی نمودند و بیان کردند که جو خدمات تأثیر مثبتی بر درک مشتریان از کیفیت خدمات و وفاداری دارد. علاوه­براین، دیویدسون (2003) توصیح داده است که جو سازمانی که شامل جو خدمات است، پیش­نیاز کیفیت خدمات می­باشد. جو سازمانی برداشت­های مشترک از محیط سازمانی را جمع­آوری می­کند. برخی از مطالعات نیز به بررسی ایده­های مشابه پرداختند و نشان دادند که تسهیل­کننده­های سازمانی و جو سازمانی می­توانند مسائل اسسای برای ایجاد جو خدمات باشند که به درک بالاتر مشتری از کیفیت خدمات تبدیل می­شود (گراسیا[1] و همکاران، 2010).

 


[1] . Gracia

 

همچنین می توانید از محصولات زیر دیدن فرمائید:

مبانی نظری نوآوري خدمات

مبانی نظری کیفیت خدمات

مبانی نظری رفتار نوآورانه خدمات