مبانی نظری چابکی استراتژیک

اصطلاح چابکی، سرعت واکنش و انعطاف‌پذیری سازمان را در مواجهه با رویدادهای داخل و خارج بیان می‌کند. برای اینکه سازمان‌ها به سرعت و با انعطاف‌پذیری کامل عمل کنند، نیازمند به‌کارگیری فناوری‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی به‌روز، سرمایه‌گذاری بر روی کارکنان دانشی، انسجام در فرایندهای کسب و کار، همسو شدن با اشکال مجازی سازمان‌ها، همکاری داخلی و خارجی و دستیابی به زنجیره عرضه یکپارچه هستند (غمخواری، 1400).

چابکي رويکردي است كه سازمان براي ادامه فعالیت در صحنه رقابت امروز و برداشت‌هاي ذهني جديدي را اطراف تولید، مشتريان، فروش، خريد، ارزيابي عملکرد و ... به وجود مي‌آورد (علیپور رودپشتی، 1400).

امروزه سازمان‌ها با رقابت زياد و عدم اعتمادي زيادي مواجه مي‌باشند كه به دلیل توسعه نوآوري‌هاي فناورانه، تغییر محیط‌هاي تجارت سلايق در حال تغییر مشتريان شديدتر شده است. با توجه به اين شرايط يکي از راه‌حل‌هاي مواجه شدن با عوامل متغیر محیطي، چابکي است. چابکي روش‌هاي سنتي انجام فعالیت را كه متناسب شرايط قديمي بوده، منسوخ كرده است (بندریان، 1395).

چابکي براي هدايت سازمان‌هاي رقابتي به يک رويکرد جديد تبديل شده است. نیازمندي اين رويکرد جديد، بر پايه افزايش میزان تغییر در محیط است كه سازمان را مجبور به پاسخ واكنشي به تغییرات مي‌كند (نیستاني و فراهاني جلالي، 1397). چابکي در برگیرنده تغییرات، تهاجمي و رشدگراست. يکي از نوترين حالت‌هاي سازماني براي مقابله با مسائل رقابتي و تغییرات سريع تکنولوژي، تغییر پذيري ساختار سازماني به سازمان چابک مي باشد كه براي این امر، نیاز به ايجاد تغییرات اساسي در نحوه كار كاركنان، سیستم هاي كاري و فرهنگ سازمان است. تنها مزيت رقابتي يک سازمان در آينده اين است كه رهبران آن ها ياد بگیرند چگونه بايد زودتر از رقبايشان ياد بگیرند و اين همان چابکي مي باشد (علیپور رودپشتی، 1400).

 

 

همچنین می توانید محصلات مشابه زیر را نیز خیداری کنید:

مبانی نظری نوآوری استراتژیک

مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک

مبانی نظری جهت گیری استراتژیک بازاریابی سبز

مبانی نظری قصد استراتژیک

مبانی نظری انعطاف پذیری استراتژیک

خلاصه فصل پنجم کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید

جزوه مديريت استراتژيك ، تفكر استراتژيك