مبانی نظری فالوورهای غیرواقعی

این روزها شبکه­ های اجتماعی آنلاین[1] مانند فیسبوک[2] و اینستاگرام روز به روز محبوب­تر شده­ و تبدیل به بخش مهمی از دنیای امروز شده­اند. در کنار استفاده از شبکه­های اجتماعی آنلاین به عنوان یک وسیله ارتباطی، این شبکه­ها به عنوان ابزاری برای ترویج کسب­وکار و به دست آوردن محبوبیت هم استفاده می­شوند. در نگاه اول محبوبیت یک حساب کاربری با معیارهایی مانند تعداد فالوورها یا ویژگی­های محتوای به اشتراک گذاشته شده مانند تعداد لایک­ها، کامت­ها و ویووها[3] مورد ارزیابی قرار می­گیرند (آیکون و کالفاگلو[4]، 2020).

بنابراین، کاربران این پلتفرم­های اجتماعی ممکن است به هر طریقی تمایل به تقویت این معیارها به روش­هایی غیرواقعی برای به دست آوردن مزایای حاصل از آن باشند. چندین راه متداول برای افزاش محبوبیت و شهرت یک حساب کاربری در رسانه­های اجتماعی وجود دارد. استفاده از ربات­ها، خرید لایک و کامنت و  استفاده از برخی پلتفرم­ها یا شبکه­ها که با آن بتوان لایک و کامنت را معامله کرد از این قبیل روش­ها می­باشند (سن[5] و همکاران، 2019).

ربات نرم­افزاری است که وظایف خود را به صورت خودکار با اینترنت انجام می­دهد. در مطالعه­ای که در سال 2018 توسط گاست دیتا[6] صورت گرفت نزدیک به 95 میلیون حساب کاربری ربات در اینستاگرام وجود داشت. در سال 2016 نتایج یک مطالعه آماری نشان داد که ربات­ها بیشتر از انسان­ها در شبکه­های اجتماعی از ترافیک اینترنت استفاده می­کنند. علاوه بر این با به وجود امدن حساب­های غیر واقعی در اینستاگرام برخی از افراد به راحتی لایک و فالوور می­فروشند. به عنوان مثال، شرکتی به نام آیدیجیک[7] 50 هزار فالوور را به قیمت تنها 250 دلار می­فروخت (مجله اینفلوئنسر فراد[8]، 2019).

تمامی این اقدامات صورت گرفته غیرواقعی هستند و اصطلاحا فیک[9] نامیده می­شوند. به عبارت دیگر، اصطلاح اقدامات غیرواقعی یا فیک به انواع لایک کردن، کامنت گذاشتن در زیر پست­ها، دنبال کردن حساب­های کاربری و بارگذاری پست و استوری به صورت خودکار گفته می­شود. علاوه بر این، خرید این اقدامات نیز در این دسته از اقدامات فیک و غیرواقعی جای می­گیرد. تشخیص حساب­های کاربری که با روش­های فیک و غیرواقعی در شبکه­های اجتماعی رشد می­کنند، موضوعی مهم به حساب می­آید. زیرا رشد حساب­های غیرواقعی باعث می­شود ارزش کسب­وکارها از دیدگاه کاربران بیشتر جنبه تبلیغات بگیرد، تبلیغ­کنندگان به مخاطبان اشتباه دسترسی داشته باشند، سیستم­های توصیه ناکارآمد می­شوند و در نهایت دسترسی به خدمات و محصولات باکیفیت به سختی صورت بگیرد (آیکون و کالفاگلو، 2020).

 


[1] . Online Social Networks(OSNs)

[2] . Facebook

[3] . number of likes, comments or views

[4] . Akyon & Kalfaoglu

[5] . Sen

[6] . Ghost Data

[7] . IDigic

[8] . Influencer fraud

[9] . fake