این روزها شبکه های اجتماعی آنلاین[1] مانند فیسبوک[2] و اینستاگرام روز به روز محبوبتر شده و تبدیل به بخش مهمی از دنیای امروز شدهاند. در کنار استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین به عنوان یک وسیله ارتباطی، این شبکهها به عنوان ابزاری برای ترویج کسبوکار و به دست آوردن محبوبیت هم استفاده میشوند. در نگاه اول محبوبیت یک حساب کاربری با معیارهایی مانند تعداد فالوورها یا ویژگیهای محتوای به اشتراک گذاشته شده مانند تعداد لایکها، کامتها و ویووها[3] مورد ارزیابی قرار میگیرند (آیکون و کالفاگلو[4]، 2020).
بنابراین، کاربران این پلتفرمهای اجتماعی ممکن است به هر طریقی تمایل به تقویت این معیارها به روشهایی غیرواقعی برای به دست آوردن مزایای حاصل از آن باشند. چندین راه متداول برای افزاش محبوبیت و شهرت یک حساب کاربری در رسانههای اجتماعی وجود دارد. استفاده از رباتها، خرید لایک و کامنت و استفاده از برخی پلتفرمها یا شبکهها که با آن بتوان لایک و کامنت را معامله کرد از این قبیل روشها میباشند (سن[5] و همکاران، 2019).
ربات نرمافزاری است که وظایف خود را به صورت خودکار با اینترنت انجام میدهد. در مطالعهای که در سال 2018 توسط گاست دیتا[6] صورت گرفت نزدیک به 95 میلیون حساب کاربری ربات در اینستاگرام وجود داشت. در سال 2016 نتایج یک مطالعه آماری نشان داد که رباتها بیشتر از انسانها در شبکههای اجتماعی از ترافیک اینترنت استفاده میکنند. علاوه بر این با به وجود امدن حسابهای غیر واقعی در اینستاگرام برخی از افراد به راحتی لایک و فالوور میفروشند. به عنوان مثال، شرکتی به نام آیدیجیک[7] 50 هزار فالوور را به قیمت تنها 250 دلار میفروخت (مجله اینفلوئنسر فراد[8]، 2019).
تمامی این اقدامات صورت گرفته غیرواقعی هستند و اصطلاحا فیک[9] نامیده میشوند. به عبارت دیگر، اصطلاح اقدامات غیرواقعی یا فیک به انواع لایک کردن، کامنت گذاشتن در زیر پستها، دنبال کردن حسابهای کاربری و بارگذاری پست و استوری به صورت خودکار گفته میشود. علاوه بر این، خرید این اقدامات نیز در این دسته از اقدامات فیک و غیرواقعی جای میگیرد. تشخیص حسابهای کاربری که با روشهای فیک و غیرواقعی در شبکههای اجتماعی رشد میکنند، موضوعی مهم به حساب میآید. زیرا رشد حسابهای غیرواقعی باعث میشود ارزش کسبوکارها از دیدگاه کاربران بیشتر جنبه تبلیغات بگیرد، تبلیغکنندگان به مخاطبان اشتباه دسترسی داشته باشند، سیستمهای توصیه ناکارآمد میشوند و در نهایت دسترسی به خدمات و محصولات باکیفیت به سختی صورت بگیرد (آیکون و کالفاگلو، 2020).
[1] . Online Social Networks(OSNs)
[2] . Facebook
[3] . number of likes, comments or views
[4] . Akyon & Kalfaoglu
[5] . Sen
[6] . Ghost Data
[7] . IDigic
[8] . Influencer fraud
[9] . fake