مبانی نظری مسئولیت پذیری اجتماعی

مسئولیت ­پذیری اجتماعی به مسئولیت شرکت در قبال ذینفعان مختلف خود ازجمله مشتریان، کارکانن، محیط طبیعی و به­طور کلی جامعه اشاره دارد و اجتناب از مسئولیت اجتماعی به فرسایش تدریجی قدرت اجتماعی منجر می­گردد (کانگ[1] و همکاران، 2016؛ پوستل و سوبل[2]، 2019). فلسفه پشت مسئولیت­پذیری اجتماعی، تعهد اخلاقی است که نشان می­دهد آن­چه که از این طریق به­دست می­آِید، در قالب منابع انسانی و منابع طبیعی به جامعه بازمی­گردد. درنتیجه، پاسخ­های بخش­های اجتماعی و سایر ذی­نفعان به­خصوص کارکنان برای حفظ و پایداری کسب­وکار ضروری است. دیدگاه واقعی مسئولیت­پذیری اجتماعی در یک سازمان ممکن است با آن­چه که توسط ذی­نفعان آن درک می­شود متفاوت باشد و نگرش و رفتار آنان نسبت به سازمان به ادراکات فردی آنان بستگی دارد. کارکنان دارایی­های ارزشمند سازمان و کلی موفقیت هر کسب­وکار محسوب می­شوند. جذب و حفظ کارکنان ماهر، بااستعداد و متعهد پیش­نیاز موفقیت بلندمدت کسب­وکار در دنیای واقعی است. علاوه­براین، کارکنان نیز سفیران شرکت هستند که اعتبار، فرهنگ، اخلاق و انصاف شرکت را به جهان خارج از سازمان نشان می­دهند (جورج[3] و همکاران، 2020).

مسئولیت­پذیری اجتماعی، به سازمان­ها برای دستیابی بهتر به منافع ذی­نفعان یاری می­رساند و آن­ها را به پایداری تشویق می­کند. بنابراین می­توان بیان کرد مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت واکنشی به خواسته­های اجتماعی و محیطی و انتظارات ذی­نفعان است. با این حال، مطالعات نشان می­دهد که سازمان­ها چگونه با کارکنان، تأمین­کنندگان و مشتریان خود تعامل و پویایی اجتماعی دارند. مسئولیت­پذیری اجتماعی سازمانی به فعالیت­ها و سیاست­های سازمانی اطلاق می­شود که تمامی انتظارات ذی­نفعان را درنظر گرفته و موفقیت در حوزه­های اقتصادی، اجتماعی و زیست­محیطی را فراهم می­سازد. کارکنان به­دلیل اهمیت نگرش­ها و رفتارهایشان بر نتایج سازمانی، به وضوح به­عنوان یکی از ذی­نفعان اصلی فعالیت­های مسئولیت اجتماعی شرکت مورد بررسی قرار می­گیرند (ایلخانی­زاده و کاراتپ[4]، 2017). درحالی­که این فعالیت­ها انتظارات کارکنان ازجمله ایجاد عدالت و شفافیت در سیاست­های کلی منابع انسانی را برآورده می­کند، نگرش­ها و رفتارهای کارکنان می­تواند مؤثر واقع گردد (اسلام[5] و همکاران، 2015). کسب‌وکار نباید صرفاً منجر به کسب سود و افزایش ثروت سهام‌داران شود بلکه باید مسئولیت‌هایی در قبال کارکنان، محیط‌زیست و جامعه بپذیرد. این نظریه تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت به یکی از ویژگی‌های شرکت‌ها تبدیل‌شده است. مسئولیت­پذیری اجتماعی بنگاه‌ها برآیند چهار مؤلفه مسئولیت اقتصادی، مسئولیت قانونی، مسئولیت اخلاقی، مسئولیت‌های بشردوستانه است.

 


[1] . Kang

[2] . Postel & Sobel

[3] . George

[4] . Ilkhanizadeh & Karatepe

[5] . Islam