مسئولیت پذیری اجتماعی به مسئولیت شرکت در قبال ذینفعان مختلف خود ازجمله مشتریان، کارکانن، محیط طبیعی و بهطور کلی جامعه اشاره دارد و اجتناب از مسئولیت اجتماعی به فرسایش تدریجی قدرت اجتماعی منجر میگردد (کانگ[1] و همکاران، 2016؛ پوستل و سوبل[2]، 2019). فلسفه پشت مسئولیتپذیری اجتماعی، تعهد اخلاقی است که نشان میدهد آنچه که از این طریق بهدست میآِید، در قالب منابع انسانی و منابع طبیعی به جامعه بازمیگردد. درنتیجه، پاسخهای بخشهای اجتماعی و سایر ذینفعان بهخصوص کارکنان برای حفظ و پایداری کسبوکار ضروری است. دیدگاه واقعی مسئولیتپذیری اجتماعی در یک سازمان ممکن است با آنچه که توسط ذینفعان آن درک میشود متفاوت باشد و نگرش و رفتار آنان نسبت به سازمان به ادراکات فردی آنان بستگی دارد. کارکنان داراییهای ارزشمند سازمان و کلی موفقیت هر کسبوکار محسوب میشوند. جذب و حفظ کارکنان ماهر، بااستعداد و متعهد پیشنیاز موفقیت بلندمدت کسبوکار در دنیای واقعی است. علاوهبراین، کارکنان نیز سفیران شرکت هستند که اعتبار، فرهنگ، اخلاق و انصاف شرکت را به جهان خارج از سازمان نشان میدهند (جورج[3] و همکاران، 2020).
مسئولیتپذیری اجتماعی، به سازمانها برای دستیابی بهتر به منافع ذینفعان یاری میرساند و آنها را به پایداری تشویق میکند. بنابراین میتوان بیان کرد مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت واکنشی به خواستههای اجتماعی و محیطی و انتظارات ذینفعان است. با این حال، مطالعات نشان میدهد که سازمانها چگونه با کارکنان، تأمینکنندگان و مشتریان خود تعامل و پویایی اجتماعی دارند. مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی به فعالیتها و سیاستهای سازمانی اطلاق میشود که تمامی انتظارات ذینفعان را درنظر گرفته و موفقیت در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی را فراهم میسازد. کارکنان بهدلیل اهمیت نگرشها و رفتارهایشان بر نتایج سازمانی، به وضوح بهعنوان یکی از ذینفعان اصلی فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت مورد بررسی قرار میگیرند (ایلخانیزاده و کاراتپ[4]، 2017). درحالیکه این فعالیتها انتظارات کارکنان ازجمله ایجاد عدالت و شفافیت در سیاستهای کلی منابع انسانی را برآورده میکند، نگرشها و رفتارهای کارکنان میتواند مؤثر واقع گردد (اسلام[5] و همکاران، 2015). کسبوکار نباید صرفاً منجر به کسب سود و افزایش ثروت سهامداران شود بلکه باید مسئولیتهایی در قبال کارکنان، محیطزیست و جامعه بپذیرد. این نظریه تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت به یکی از ویژگیهای شرکتها تبدیلشده است. مسئولیتپذیری اجتماعی بنگاهها برآیند چهار مؤلفه مسئولیت اقتصادی، مسئولیت قانونی، مسئولیت اخلاقی، مسئولیتهای بشردوستانه است.
[1] . Kang
[2] . Postel & Sobel
[3] . George
[4] . Ilkhanizadeh & Karatepe
[5] . Islam