مبانی نظری کیفیت خدمات

کیفیت خدمات فروش به درک مشتری از تعهدات و پاسخ­گویی کلی تیم فروش تأمین­کننده به نیازهای مشتری مربوط می­شود. کانن و پررو (1999) با تکیه بر نظریه­های روابط تجاری و تحقیقات تجربی در ادبیات بازاریابی و تدارکات، بیان کردند که روابط خریدار و فروشنده از طریق یکپارچگی عملیاتی ایجاد، توسعه و پایدار می­شوند. برای دستیابی به این امر، نمایندگان فروش تأمین­کننده توسعه فعالیت­های معمولی برای ادغام بیش­تر خود با یک شرکت خریدار از طریق ارتباطات منظم و یا نظارت بر موجودی بی­درنگ، به آن­ها امکان می­دهد به تعهدات خود پایبند باشند و محصولاتی را ارائه دهند که متناسب با نیازهای خاص مشتریانشان باشد. با بررسی انتظارات هنجاری خریداران سازمانی از عملکرد تأمین­کننده، استوارد و همکاران (2010)، نشان دادند فروشندگانی که در فرایندهای گردش کار مجاور درنظر گرفته می­شود، بر تصمیمات مشتریان سازمانی در مورد انتخاب تأمین­کنندگان و ارزیابی عملکرد آنان تأثیر می­گذارند (پاپروئیدامیس و همکاران، 2019).

امروزه جلب اعتماد مشتریان نسبت به محصول امری دشوار و چالش­برانگیز است و در حالت ایده­آل نیز شرکت­ها باید برای دستیابی به آن خدمات خود را با کیفیت بالایی به مشتریان ارائه نمایند. محققان براین باورند که یک رابطه مثبتی بین کیفیت خدمات و اعتماد به محصول وجود دارد (ماریانا[1] و همکاران، 2021).

کیفیت خدمات پس از فروش درواقع به فرایندهای مختلفی اشاره دارد که یک سازمان برای اطمینان از رضایت مشتریان پس از خرید محصول یا خدمات توسط مشتری به کار می­گیرد. این بخشی از استراتژی کلی بازاریابی برای بهبود رضایت مشتری و ایجاد وفاداری مشتری است. خدمات پس از فروش تصویر بلندمدت برند را بهبود می­بخشد، به متقاعد ساختن مشتریان برای اعتماد به شرکت کمک می­کند و فرصتی را برای فروش متقابل سایر محصولات مرتبط شرکت فراهم می­آورد (اوسیلد، 2019).

 


[1] . Mariana

 

همچنین می توانید فایل های مشابه زیر را نیز خریداری کنید:

مبانی نظری نوآوري خدمات

مبانی نظری جو خدمات

مبانی نظری رفتار نوآورانه خدمات