مبانی نظری داشبورد بازاریابی

یکی از حوزه­های خاصی که در بخش اندازه ­گیری بازاریابی و تجزیه و تحلیل استفاده می­شود، داشبورد بازاریابی است. به­ عنوان یک منبع تکنولوژی بازاریابی، داشبورد بازاریابی یک ابزار ارزشمند در پیش­برد عملکرد بازار است. داشبورد بازاریابی ترکیبی از بازاریابی و داده­ های مالی و ابزارهای تحلیلی می­باشد. اطلاعات ممکن است از معیارهای پیشین یا تجزیه و تحلیل فوری همراه با توانایی نمایش عناصر برنامه­ های بازاریابی و فعالیت­ها باشد. ارزش استراتژیک داشبوردهای بازاریابی در توانایی آنها جهت فراهم کردن اطلاعات موردنیاز است که به درک بهتر از فرایندهای بازاریابی منجر می­شود. این اطلاعات یک شرکت را قادر می­سازد تا ارتباطات و روابط قابل اعتماد را تعیین کند (مون[1] و همکاران، 2013) و فرایندهای تصمیم­ گیری را بهبود بخشد (پایدار و همکاران، 1398).

داشبورد بازاریابی یک ابزار تحلیل تعاملی است که بسیاری از کسب و کارها از آن برای ردیابی، نظارت، تجزیه و تحلیل و نمایش داده­ها و عملکرد تجاری خود استفاده می­کنند. داشبورد کاربران را قادر می­سازد تا داده­ها را دستکاری کنند و تصمیمات بهتری را با ارائه یک نمای کلی جامع از رفاه کلی کسب و کار بگیرند. داده ­ها اغلب در قالب یک گزارش تصویری ازطریق نمودارهای دایره­ای، نمودارهای خطی، نمودارهای پراکنده و غیره نمایش داده می­شوند. طراحی داشبورد باید انعطاف­پذیری انواع دیدگاه­ های تحلیلی را برای برآوردن نیازهای کاربر اولویت­بندی کند. بخش‌های مختلف کسب‌وکار در بسیاری از کشورها نمونه‌هایی هستند که قبلاً از داشبوردهای بازاریابی سود می‌برند (کونگتاناساوان[2] و همکاران، 2023). مطالعات نشان داده است که داشبوردهای بازاریابی تمامی اطلاعات به­روز لازم برای مدیریت شرکت تجاری را فراهم می­کنند و این داشبوردها را می­توان در فعالیت­های مختلفی مانند مدیریت فروش، پیش­بینی فروش، مدیریت نام­های تجاری، مدیریت شبکه­ های توزیع و مدیریت منابع انسانی به­کار گرفت. داشبورد بازاریابی کارآمد باید بر بهبود تصمیم­گیری­های بازاریابی و تسهیل ارتباطات داخلی تمرکز نماید و به مدیران برای تصمیم­گیری درباره نحوه تخصیص بودجه­ های بازاریابی کمک نماید (بهبودی و همکاران، 1398). داشبورد بازاریابی نمایی از عملکرد سیستم است که با استفاده از آن اجرای فرایند اندازه­گیری، نظارت و مدیریت عملکرد کسب و کار برای مدیران سازمان تسهیل می­شود. علاوه­براین، داشبوردهای بازاریابی یکی از ابزارهای مهم کسب و کار هستند و ترکیبی از شاخص­ها ازجمله شاخص­های اصلی عملکرد را ارائه می­دهند که نشان­دهنده میزان حصول اهداف و برنامه­های راهبردی سازمان می­باشند. داشبوردها به صورت پویا عمل می­کنند و با بکارگیری شاخص­ها، گزارش­ها و نمودارها در هر لحظه امکان مشاهده عملکرد سازمان را فراهم می­کنند. بنابراین از این طریق، مدیران می­توانند در کوتاه­ترین زمان ممکن موقعیت سازمان را نسبت به چشم­اندازهای کوتاه­مدت و بلندمدت مقایسه و بررسی کنند (فرازی و همکاران، 1393). بنابراین داشبورد بازاریابی مفیدترین ابزار برای نظارت بر فعالیت­ها و تجزیه و تحلیل مدیریت عملکرد کسب و کار می­باشد. به بیانی دیگر، داشبوردهای بازاریابی راهی برای از بین بردن و بههم ریختگی داده ­ها در بازاریابی و هوش تجاری هستند که همانند نمایشگر داشبورد در ماشین عمل می­کنند (کلارک[3]، 2021).

 


[1] . Mone

[2] . Kongthanasuwan

[3] . Clark