یکی از حوزههای خاصی که در بخش اندازه گیری بازاریابی و تجزیه و تحلیل استفاده میشود، داشبورد بازاریابی است. به عنوان یک منبع تکنولوژی بازاریابی، داشبورد بازاریابی یک ابزار ارزشمند در پیشبرد عملکرد بازار است. داشبورد بازاریابی ترکیبی از بازاریابی و داده های مالی و ابزارهای تحلیلی میباشد. اطلاعات ممکن است از معیارهای پیشین یا تجزیه و تحلیل فوری همراه با توانایی نمایش عناصر برنامه های بازاریابی و فعالیتها باشد. ارزش استراتژیک داشبوردهای بازاریابی در توانایی آنها جهت فراهم کردن اطلاعات موردنیاز است که به درک بهتر از فرایندهای بازاریابی منجر میشود. این اطلاعات یک شرکت را قادر میسازد تا ارتباطات و روابط قابل اعتماد را تعیین کند (مون[1] و همکاران، 2013) و فرایندهای تصمیم گیری را بهبود بخشد (پایدار و همکاران، 1398).
داشبورد بازاریابی یک ابزار تحلیل تعاملی است که بسیاری از کسب و کارها از آن برای ردیابی، نظارت، تجزیه و تحلیل و نمایش دادهها و عملکرد تجاری خود استفاده میکنند. داشبورد کاربران را قادر میسازد تا دادهها را دستکاری کنند و تصمیمات بهتری را با ارائه یک نمای کلی جامع از رفاه کلی کسب و کار بگیرند. داده ها اغلب در قالب یک گزارش تصویری ازطریق نمودارهای دایرهای، نمودارهای خطی، نمودارهای پراکنده و غیره نمایش داده میشوند. طراحی داشبورد باید انعطافپذیری انواع دیدگاه های تحلیلی را برای برآوردن نیازهای کاربر اولویتبندی کند. بخشهای مختلف کسبوکار در بسیاری از کشورها نمونههایی هستند که قبلاً از داشبوردهای بازاریابی سود میبرند (کونگتاناساوان[2] و همکاران، 2023). مطالعات نشان داده است که داشبوردهای بازاریابی تمامی اطلاعات بهروز لازم برای مدیریت شرکت تجاری را فراهم میکنند و این داشبوردها را میتوان در فعالیتهای مختلفی مانند مدیریت فروش، پیشبینی فروش، مدیریت نامهای تجاری، مدیریت شبکه های توزیع و مدیریت منابع انسانی بهکار گرفت. داشبورد بازاریابی کارآمد باید بر بهبود تصمیمگیریهای بازاریابی و تسهیل ارتباطات داخلی تمرکز نماید و به مدیران برای تصمیمگیری درباره نحوه تخصیص بودجه های بازاریابی کمک نماید (بهبودی و همکاران، 1398). داشبورد بازاریابی نمایی از عملکرد سیستم است که با استفاده از آن اجرای فرایند اندازهگیری، نظارت و مدیریت عملکرد کسب و کار برای مدیران سازمان تسهیل میشود. علاوهبراین، داشبوردهای بازاریابی یکی از ابزارهای مهم کسب و کار هستند و ترکیبی از شاخصها ازجمله شاخصهای اصلی عملکرد را ارائه میدهند که نشاندهنده میزان حصول اهداف و برنامههای راهبردی سازمان میباشند. داشبوردها به صورت پویا عمل میکنند و با بکارگیری شاخصها، گزارشها و نمودارها در هر لحظه امکان مشاهده عملکرد سازمان را فراهم میکنند. بنابراین از این طریق، مدیران میتوانند در کوتاهترین زمان ممکن موقعیت سازمان را نسبت به چشماندازهای کوتاهمدت و بلندمدت مقایسه و بررسی کنند (فرازی و همکاران، 1393). بنابراین داشبورد بازاریابی مفیدترین ابزار برای نظارت بر فعالیتها و تجزیه و تحلیل مدیریت عملکرد کسب و کار میباشد. به بیانی دیگر، داشبوردهای بازاریابی راهی برای از بین بردن و بههم ریختگی داده ها در بازاریابی و هوش تجاری هستند که همانند نمایشگر داشبورد در ماشین عمل میکنند (کلارک[3]، 2021).
[1] . Mone
[2] . Kongthanasuwan
[3] . Clark